לתרומות לחץ כאן

ברכת האילנות בעידן הקורונה

שאלה:

בימים אלה שאנשים סגורים בביתם וישנם הגבלות על התרחקות ממקום המגורים ,האם ברכת האילנות היא חובה? לענ"ד מלשון הגמ' ברכות ( מג : ) ומהשו"ע סי' רכו משמע שזו מצוה קיומית ולא חיובית ,דהיינו אם לך אפשרות לצאת או אין בסביבתך אילנות מלבלבים אין צריך לחזר ולהרחיק כדי לברך את ברכת האילנות.
2) האם מי שגר באחת הקומות העליונות בבניין מגורים ויכול לראות את העצים בגינה אך אינו יכול לראות בעין רגילה את הפרחים יכול לברך ברכת האילנות? אומנם מלשון השו"ע שם נראה שזה לעיכובא.
אודה לכם מאוד באם תציינו גם מקורות לתשובה.

תשובה:

שלום רב,

א. אכן מעיקר הדין אין צריך אפילו ללכת לחפש בזמנים רגילים שאין בעיה לצאת הבית. אלא רק אם הוא רואה עליו לברך. אבל ברור שנהגו היום לצאת בימי חודש ניסן כדי לראות את לבלוב האילנות כדי לברך. ראה בערוך השולחן סי' רכו שכתב: ערוך השולחן אורח חיים סימן רכו: "מיהו בלא"ה רפויה ברכה זו אצל ההמון ועיין בדק הבית שכתב בשם ר"י שלא נהגו לברך. אבל כל ת"ח ויראי ד' נזהרין בברכה זו". וכתב שם עוד: "הנזהר בברכה זו עליו נאמר [בראשית כז, כז] ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ד'". וראה עוד בכף החיים שם מה שכתב על השתדלות בברכה זו. אבל ברור שבזמנים הללו, יש להקפיד שלא לצאת מהבית אלא רק באופן שמותר כדי שלא תהיה התקהלות מיותרת סביב העצים.

ב. אם אינו רואה את הפרחים אינו יכול לברך. על העצים לבד לא מברכים. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מי שברך על אילן כנ"ל שיש עליו עלים אך עדיין לא הוציא פרחים (והמשנ"ב אומר לא לברך בכה"ג) ולא ידע וברך, האם ממש לא יצא י"ח וברכתו לבטלה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל