לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על פרי שאכל לפני הסעודה / נטילת ידים אחרי שירותים לפני הסעודה

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
2 שאלות: 1 – האוכל פרי לפני הסעודה האם מברך ברכה אחרונה לפני "המוציא"?
2 – הנפנה לפני הסעודה, כיצד ינהג לגבי נטילת ידיים וברכת אשר יצר?
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב
  1. יש בענין זה כמה פרטים: אם מדובר בפירות שלא יאכל באמצע הסעודה, ברכת המזון אינה פוטרת ויש לברך בורא נפשות, אבל אם יאכל בסעודתו, כיון שפירות הוא דבר שמברכים עליו באמצע הסעודה, כבר האכילה הזו מצטרפת ואין צורך בבורא נפשות. אבל ירקות או דגים וסלטים שלא מברכים עליהם באמצע סעודה, גם אם יאכל מהם גם בתוך הסעודה, יש לברך בורא נפשות על מה שאכל קודם. מיני מזונות נפטרים בברכת המזון. לגבי מים יש ספק לכן יש לשתות פחות מרביעית. ראה משנה ברורה בסי' קעו.
  2. בשולחן ערוך אורח חיים סימן קסה סעי’ א כתב: העושה צרכיו ורוצה לאכול, יטול ב’ פעמים. על הראשונה מברך: אשר יצר, ועל השנייה מברך: על נט”י. ואם אינו רוצה ליטול אלא פעם אחת, לאחר ששפך פעם אחת על ידיו ומשפשף, יברך: אשר יצר, ואח”כ בשעת ניגוב יברך: ענט”י. אולם, במשנה ברורה שם הביא בשם המגן אברהם ועוד אחרונים, שבפעם הראשונה לא יטול נטילה גמורה אלא רק עד סוף אצבעותיו, שאם לא כן לא יוכל לברך על הנטילה השניה שכן כבר ידיו טהורות. אפשרות נוספת יש, בנטילה הראשונה ליטול ללא כלי, שכן מעיקר הדין נטילת ידים אחרי שירותים אינה טעונה כלי. לאחר מכן יגע בנעליים וכיוצא בזה ובאופן זה ודאי יתחייב נטילה נוספת. וראה הליכות שלמה פרק כו שכך נהג הגרש”ז אויערבך. אולם, בס’ תשובות והנהגות ח”א סי’ קסח הביא שהחפץ חיים הורה למעשה ליטול ידיו רק פעם אחת לברך על נטילת ידים לנגב את הידים לברך אשר יצר ורק אחר כך המוציא, וכך הובא בדינים והנהגות חזון איש פרק ו סעי’ ח. ובארחות רבינו ח”א עמ’ עח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל