האם אפשר לעשות צירוף למנין ע"י שלש מרפסות בבנינים סמוכים כאשר מי שבבנין האמצעי רואה את השנים שמשני צידיו, והחיצוניים רואים רק את האמצעי?
תשובה:
אכן, מספחק שרק מקצתם רואים אלו את אלו, ראה פרטי הדין בסי' נה סעי' יג-יד.
רבני בית הוראה
הצטרף לדיון
8 תגובות
שם מדובר בשתי קבוצות שמתחברים. השאלה היתה בשלש קבוצות כאשר הקבוצות החיצוניות לא רואות אלו את אלו, האם הקבוצה האמצעית שכן רואה את כולם יכולה לחבר את שלשתם. כמובן צריך את שלושת הקבוצות כדי להגיע לעשרה מתפללים. (עי' סי' נה סע' טו ומשנ"ב שם ס"ק נד).
באופן כזה צריך שהחזן יהיה מבני הקבוצה השלישית הנראית לשתי הקבוצות, ראה משנה ברורה קצה ט ושער הציון שם.
בס' כף החיים סי' קצו אות יג כ' וז"ל " מי שאינו אוכל בשר עפ"י צואת הרופאים שמזיק לו והפת שלו נילוש במעט חלב וכו' ואוכל על השולחן עם שני בני אדם אוכלים בשר עם פת לכ"ע אין מצטרפין כיון דשניהם אינם יכולין זה מזה הוא מחוק הרופאים והם והם משום בשר עם חלב. מהר"ם הרוטונבורג האחרונים סי' ו (הובא בקיצור במשנ"ב מהד' דרשו שם סוף הערה 13).
לפי"ז כאשר בני מרפסת זו מקפידים עפ"י הוראת הרופאים שלא להיות במקום אחד עם בני מרפסת אחרת, האם אפשר לצרף אותם למנין עשרה לתפילה?
זה שונה לגמרי, כי שם הפת היא המצרפת, האוכל הוא המקשר והם אסורים לאכול זה משל זה, כאן המניעה אינה גוף הקשר ביניהם…
ולענין זימון האם יכולים להצטרף משני מרפסות לאחר הוראת הרופאים כנ"ל?
שאלה מענינת… לכאורה לא.
הגיע לידי התשובה המלאה של הגר"מ שטרנבוך בענין תפילה במרפסות, ובעיקר התשובה ישנה תוספת שאינה נזכרת בסיכום שבסוף התשובה שהתפרסם בערב שבת, וז"ל באות ג:
ונראה דהש"ץ שהוא העיקר צריך לראות עוד תשעה אנשים, ותו אין צריך שכל בני המניין יראו אלו את אלו וכו'.
ולפי"ז אם הש"ץ עומד בראש הקהל ופניו למזרח, ואינו רואה את הקהל כל זמן שלא יסובב פניו, לא מהני להיחשב רואה את כולם, וצריך שהש"ץ יעמוד במקום שרואה את כולם. עכ"ל.
נראה לי שנהגו שלא כראוי לפרסם רק את סיכום ההלכה בלא תוספת זו שהיא משמעותית ביותר. במנין שלנו החזן עמד בחצר קדימה לצד המזרח וכל המנין שבמרפסות ועל הגג היה מאחוריו.
אינני מכיר את התשובה הזו, עכ"פ זה חידוש, שהרי הם רואים אותו ולמה צריך שגם הוא יראה אותם. עכ"פ יישר כח
שם מדובר בשתי קבוצות שמתחברים. השאלה היתה בשלש קבוצות כאשר הקבוצות החיצוניות לא רואות אלו את אלו, האם הקבוצה האמצעית שכן רואה את כולם יכולה לחבר את שלשתם. כמובן צריך את שלושת הקבוצות כדי להגיע לעשרה מתפללים. (עי' סי' נה סע' טו ומשנ"ב שם ס"ק נד).
באופן כזה צריך שהחזן יהיה מבני הקבוצה השלישית הנראית לשתי הקבוצות, ראה משנה ברורה קצה ט ושער הציון שם.
בס' כף החיים סי' קצו אות יג כ' וז"ל " מי שאינו אוכל בשר עפ"י צואת הרופאים שמזיק לו והפת שלו נילוש במעט חלב וכו' ואוכל על השולחן עם שני בני אדם אוכלים בשר עם פת לכ"ע אין מצטרפין כיון דשניהם אינם יכולין זה מזה הוא מחוק הרופאים והם והם משום בשר עם חלב. מהר"ם הרוטונבורג האחרונים סי' ו (הובא בקיצור במשנ"ב מהד' דרשו שם סוף הערה 13).
לפי"ז כאשר בני מרפסת זו מקפידים עפ"י הוראת הרופאים שלא להיות במקום אחד עם בני מרפסת אחרת, האם אפשר לצרף אותם למנין עשרה לתפילה?
זה שונה לגמרי, כי שם הפת היא המצרפת, האוכל הוא המקשר והם אסורים לאכול זה משל זה, כאן המניעה אינה גוף הקשר ביניהם…
ולענין זימון האם יכולים להצטרף משני מרפסות לאחר הוראת הרופאים כנ"ל?
שאלה מענינת… לכאורה לא.
הגיע לידי התשובה המלאה של הגר"מ שטרנבוך בענין תפילה במרפסות, ובעיקר התשובה ישנה תוספת שאינה נזכרת בסיכום שבסוף התשובה שהתפרסם בערב שבת, וז"ל באות ג:
ונראה דהש"ץ שהוא העיקר צריך לראות עוד תשעה אנשים, ותו אין צריך שכל בני המניין יראו אלו את אלו וכו'.
ולפי"ז אם הש"ץ עומד בראש הקהל ופניו למזרח, ואינו רואה את הקהל כל זמן שלא יסובב פניו, לא מהני להיחשב רואה את כולם, וצריך שהש"ץ יעמוד במקום שרואה את כולם. עכ"ל.
נראה לי שנהגו שלא כראוי לפרסם רק את סיכום ההלכה בלא תוספת זו שהיא משמעותית ביותר. במנין שלנו החזן עמד בחצר קדימה לצד המזרח וכל המנין שבמרפסות ועל הגג היה מאחוריו.
אינני מכיר את התשובה הזו, עכ"פ זה חידוש, שהרי הם רואים אותו ולמה צריך שגם הוא יראה אותם. עכ"פ יישר כח
השאר תגובה