לתרומות לחץ כאן

למה הקב"ה ברא עולם רע?

שאלה:

בס"ד נשאלתי ואשמח למידע בנושא מדוע ברא השם את העולם ? האם ידע שאדם וחווה יחטוא? ואם כן למה בראם? בורא עולם יודע הכל גם מה יהיה אז למה לברוא רוע[מה שאנחנו רואים בעולם] למה לא לברוא הכל מושלם ושכולם יהנו למה צריך את כל התהליך הזה ?

תשובה:

שלום וברכה

למה ה' ברא את העולם לא נדע עד הסוף, אנחנו בכלל לא עוסקים בו עצמו שאינו נתפס בשכלנו, הוא דבר מופשט לגמרי ויש הרבה להאריך בענין. בנוגע לאופן רצונו לברוא את העולם, ידועים דברי רמח"ל שמכח הטוב להיטיב, כלומר הרצון העליון הוא להיטיב לאחרים ולכן היה צורך לברוא אותם כדי להיטיב להם. הטבה אינה גשמית פה בעולם כי זה משהו מאוד שולי ולא אמיתי, כל מי שמעמיק יודע שבעצם הטוב בעולם הזה מאוד מוגבל, מה כבר יש כאן… יפה שעה אחת בעולם הבא מכל חיי העולם הזה. כלומר גם אם ניקח את כל הטובות וההנאות והסיפוק והשמחות שהיו בעולם הזה בכל שנותיו לכל האנושות ונשים בכף אחת, מול שעה אחת קורת רוח לאדם אחד בעולם הבא, העולם הבא מכריע. אלא שבורא העולם רצה שהטוב יהיה מושלם, ויש ענין של נהמא דכיסופא כלומר לחם של בושה… כאשר אדם מקבל טובה ללא שעמל עליה וללא שמגיע לו משהו, ולכן הוא ברא עולם שלם של יצרים ובחירה, כדי שכל אדם יתמודד וינחל את חלקו על פי מעשיו. וגם בקטע הזה יש הרבה מאוד הטבה. כלומר השכר על המצוות הוא לאין ערוך מהעונש על העבירות. העונש מוגבל בזמן והכמות בעוד  השכר הוא נצחי וגם אד שצריך לכפר על עוונותיו מגיע בסופו של דבר למקור הטוב הנצחי כדי לנחול על מצוותיו. כל הרוע בעולם ענינו בחירה, וכל מה שנראה שיורד רע למעלה כמו מחלות עוני ועוד הכל נסיונות וכפרה בשבילנו והוא בעצם טוב המביא אותנו לטוב הנצחי.

זו האמונה היהודית בענין זה, אבל ממש על קצה המזלג ועל רגל אחת…

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה לשואל ולרב המשיב. מצד שני הוא הרי גם ברא את הנהמא דכיסופא. היה יכול לברא עולם בו אין מושג של נהמא דכיסופא וכל העבודה שלנו לא היתה נדרשת כלל וכלל. היינו מקבלים אך טוב וחסד מלא חופניים ללא שנצטרך לעמול לשם כך וללא שנרגיש את הבושה של נהמא דכיסופא

  2. נכון. באיזה שהוא מקום לעולם לא נוכל לדעת עד הסוף את רצונו יתברך, כנראה שהערך של נהמא דכיסופא הוא ערך מוחלט שבורא עולם רצה בו כערך יסוד ואין טעם לברוא עולם ללא ערך בסיסי זה של הבושה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל