לתרומות לחץ כאן

מה בין ירבעם בן נבט לעמלק ובלעם?

רציתי להבין את ההבדל בין ירבעם בין נבט שחטא והחטיא בע"ז וכו' ובכל אופן הייתה לו דרך תשובה ואף להיות ראשון במעלה "שתפשו הקב"ה לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן" ורק לאחר ששאל מי בראש ירד בדרגה להיות שני וכו'…
ואילו עמלק "ויבא עמלק, מהיכן בא,מאצל בלעם הרשע (אסתר רבה פ"ו)."
וכן בלעם לא ניתנה להם האפשרות לשוב, ובודאי שלא עד כדי לטייל בגן עדן… ואף מצווה למחותם עד עולם עונש ויחס עונשם חמור יותר אפילו מאנשי סדום ועמורה שכל הבריאה הושחתה והתקלקלה מהם.. גם להם היה פתח הצלה כלשהו באם היו עשרה צדיקים אזי היו ניצלים על ידם.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, כפי המבואר בגמרא בתחילת פרק חלק בסנהדרין, ירבעם אין לו חלק לעולם הבא… שנית אין מקום לשאלה בכלל! ירבעם היה יהודי עם נשמה קדושה החצובה מתחת כסא הכבוד, והיה לו תפקיד רוחני איתן אם רק היה בוחר בטוב, ואילו עמלק מעצם טבעו הוא שורש הטומאה והקליפה בעולם, ראשית גויים עמלק, בספרים הובא שעיקר בריאתו כדי שימחה מעל פני האדמה, כלומר שיבוא גילוי כבוד ה' על ידי מחייתו. גם בלעם מהותו היא שורש כוחות הטומאה, בישראל לא קם אבל באומות העולם קם, והיינו שזה לעומת זה עשה אלוקים, וכשם שמשה רבינו הוא שורש הקדושה כך בלעם הוא שורש הטומאה.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל