לתרומות לחץ כאן

כיצד ניתן לקיים פריה ורביה אם לא הכל תלוי בו?

שאלה:

בס"ד שלום הרב! קטונתי מלהבין את הדבר הבא, מצוות פריה ורביה היא כאשר יש לאדם בן ובת ובנוסף הבן והבת צריכים להתחתן ולהביא אחד בן ואחד בת. שאלתי היא אדם שמשתדל ונולדו לו רק בנות או רק בנים הרי לא קיים את המצווה . איך אפשר לקיים את המצווה כאשר זה לא תלוי בך? בנוסף איך אפשר לומר שלא קיים מצוות פריה ורביה הרי הם יתחנו ויולידו ילדים?

תשובה:

שלום רב,

אכן, ברור שקיום מצוות פריה ורביה אינה תלויה רק באדם עצמו. לאדם יש רק את החלק המטול עליו והחובה שיש לו להשתדל לקיים את המצווה, ומעבר לזה אם הוא לא זכה לפרי בטן כלל או שיש לו רק בנות או רק בנים לא קיים את המצווה, למרות שאת החלק שלו הוא עשה כלל יכולתו. האדם בא לעולם לעשות את חלקו ואינו נדרש לעולם על התוצאות אלא רק על המעשים. 

לגבי השאלה השניה, מדוע כאשר יש לו בן ובת קיים את המצווה הרי יתכן שילדיו לא יהיו ילדים? נכון, אבל בכל מצווה יש את גדרי המצווה, וגם כאשר ברור מהו מטרת המצווה גדרי המצווה תמיד יוותרו בדיוק כפי שהם גם כאשר המטרה אינה כ"כ מושגת. אחרת אין גבול לשינויים שנוכל לעשות חלילה בתורה. לדוגמא, אם התורה אומרת על שבת למען ינוח וכו', יבוא דור ויאמר שהיום ניתן להגדיר מנוחה באופן שונה ח"ו. לכן גם במקרה זה, אם גדרי המצווה הם בן ובת. לא משנה אם להם יהיו ילדים או לא, הוא את שלו כבר קיים. 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל