לתרומות לחץ כאן

נדרים ocd המשך

שאלה:

שלום רב, לא מזמן שאלתי שאלה באתר וראשית אני רוצה להודות על יחס הרבנים ועל המענה. שאלתי האם נדרים שנדרתי בשל מצב נפשי רעוע והפרעה נפשית תקפים? הרב ענה לי שאינם תקפים משום מצבי הנפשי ואין צורך לעשות התרת נדרים. רציתי לשאול לגבי התשובה שענו לי, האם יש לה בסיס הלכתי שאפשר לדעת מה הוא? אני פשוט עדיין לא רגועה. תודה מראש.???? מצרפת את השאלה ואת המענה: שלום כבוד הרב, יש לי ocd (הפרעת אובססיה טורדנית. משמע אני עושה טקסים שונים ומשונים כי אני מאמינה שאם לא אעשה אותם יקרה ככה וככה.. ואם לא אעשה אותם ארגיש חרדה עמוקה עד שאעשה אותם.) העניין הוא שכדי לא לעשות טקסים נשבעתי כל הזמן שאסור לי לעשות כך וכך.. וגם כך וכך.. עד שכבר לא זכרתי על מה נשבעתי ועל מה לא. ונוצר מצב שאני מפחדת להגיד מילים מסויימות, לכתוב דברים מסוימים ללבוש פרטי לבוש ספציפים על מנת לא להפר נדרים! יתכן שהחרדה סתמית ובכלל לא נדרתי על דברים מסויימים וזה רק בלבול אבל יתכן שגם לא. שאלתי היא מה לעשות? מלבד טיפול שזה ברור אבל מבחינה הלכתית ואם כבר הפרתי נדרים אולי מחוסר ידיעה מה יקרה? סליחה שגזלתי מזמנך ותודה מראש על המענה. התשובה חשובה לי מאד ויכולה לכוון אותי כרגע אני עצובה ורע לי שמא אולי הפרתי שבועה.. שבוע טוב ותודה מראש תשובה: במצב כמו זה שאת מתארת לא נוהג כלל הלכות נדרים, הכל מותר לך בלי שום חשש. רפואה שלמה

תשובה:

בודאי! היסוד המהותי של הלכות נדרים, הוא שהדברים מתקבלים אצל האדם בדעה שקולה ורגועה מתוך החלטה מושכלת, כל מה שאינו רצוני, ומושפע מocd עד כדי שאדם מקבל על עצמו דברים מתוך תחושת חרדה והכרח וכבר אינו זוכר מה קיבל באמת ומה לא וכו', אין לזה תוקף כלל וכלל. זו אינה קבלה מושכלת. כך קיבלנו ממרן בעל הקהילות יעקב אביו של מרן הגר"ח קנייבסקי, שאין צורך להתייחס לנדרים כאלו כלל וכלל. ובכלל אדם שסובל מתופעה זו אינו בפרשת נדרים.

רפואה שלמה.

הצטרף לדיון

23 תגובות

  1. המון תודה והערכה על המענה!
    אוי כמה שזה יקל עליי???? אםשר רק שאלה אחרונה בבקשה מה המשפט האחרון אומר? ובכלל אדם שסובל מתופעה זו אינה בפרשת נדרים?
    תודה מראש,
    נוי

  2. אוכל לשאול אם מדובר על כל הנדרים שנדרתי/אנדור שבטלים ? או מדובר על נדרים ספציפיים שמתקשרים לטקסים שעשיתי ב?ocd
    כי יכול להיות שמשום שהתרגלתי לנדור לטובת הocd, נדרתי גם בלי קשר לocd – אני יודעת שזה רע אבל אני די בטוחה שנזהרתי. העניין הוא שאני באמת לא זוכרת. אז האם לנדרים שלא קשורים לocd אלא לדברים כמו סתם דוגמה ״היום אני לא אוכל שוקולד״ (ונדרתי כי התרגלתי לנדור) יש תוקף ועליי כן לעשות התרה?
    שוב תודה וסליחה,
    נוי

  3. שלום כבוד הרב, האם זה תקף לשבועות? קרה לי בידוק אותו דבר אבל עם שבועות, מצבי הנפשי נוראי כיוון שיש לי הפרעה נוספת שקשורה לocd והופכת אותו לקיצוני…

  4. גם שבועות שלא קשורות לocd ונשבעתי לפני שידעתי על ocd? הן לא קשורות אליו אבל אני אולי התרגלתי להישבע כדי לפתור את הבעיות שלי אז לכן נשבעתי, אני לא יודע אם הייתי נשבע אם הייתי בריא בנפש, נגיד שבועה שאם אגיע להרהורי עברה לא אשחק במשחק האהוב עלי.

  5. אפשר לדעת מה המקור לזה? אני סובל מאותה בעיה ולא מצליח להישאר רגוע גם לאחר שאני קורא את זה וכל הזמן חושב מה אם זה לא אמיתי והנדרים האלה אכן נחשבים גם אצל אדם שסובל מocd.
    ועוד שאלה, יש אפשרות לנדור נדר בצורה הבאה?
    ״אני נודר שאעשה כך וכך ואם לא, אז לא אתקבל לעבודה הזאת״ כלומר לנדור לגבי דבר כלשהו ואם לא לקיים אותו אז בעצם להיענש בהתאם למה שנדרתי
    תודה מראש

  6. 1. מרן בעל הקהילות יעקב היה מורה כך לשואליו.
    2. חלילה, הנדר הוא נדר וזה אסור ככל נדר, וזה שאתה גם מקלל את עצמך אחר כך זה רק להוסיף חטא על פשע…

  7. שלום רב,
    אני מאובחן באותה הבעיה וגם סובל מנדרים לא רצוניים.
    לאחרונה הגעתי להחלטה שאני מטפל בעצמי בהפרעה הזאת אבל נתקלתי בבעיה שאשמח לשאול אם יש לה תשובה הלכתית.
    על מנת להתגבר על הבעיה אני אהיה חייב לא להילחם בנדרים האלה בלב ובעצם לתת למחשבות להגיע ולנדרים להיאמר ולא לפעול על פיהם (כי הם לא רצוניים).
    השאלה היא האם גם כשאני לא נלחם בנדרים ונותן להם להגיע ונודר נדרים בלב הם עדיין לא נחשבים? זה מאוד קריטי לתהליך הטיפול ואשמח לתשובה.
    תודה מראש.

  8. אם אתה נודר באופן לא רצוני זה לא נדר. אם החרדות שלך בכלל לא יושבות על הנושא של נדרים ולא נתקלת בקושי כזה כלל, זה שקיימות חרדות לא אומר שהנדר הוא כלום, לכן אם תסביר יותר מה עושות לך החרדות ומה סגנון הocd נשמח לנסות לסייע יותר.
    רפואה שלמה!

  9. תודה רבה כבוד הרב
    אם לדוגמה קיבלתי על עצמי קבלה בצורה כזאת אני מקבל על עצמי כך וכך בגלל החרדות ו ה ocd והאם באופן כללי אם הנושא של הנדרים לקבל על עצמך משהו ושבועות שנגרם בגלל ה ocd ו החרדות נחשב?

  10. בס״ד
    אפשר לדעת יש לי או סי די מלא זמן והרבה פעמים בשביל לעשות משהו שאני רוצה או להפסיק לעשות משהו אני נודר או נשבע שזה פעם אחרונה נגיד שאני אעשה את זה בשביל שאני יוכל לתפקד לפעמים גם נראה לי אני לא זוכר לפעמים אם התחייבתי למשהו או לא גם ובאמת שקשה לי מאוד עם האו סי די ומלא חרדות יש לי רציתי לדעת אם באמת הנדרים והשבועות לא תופסות גם אם חשבתי שהתכוונתי שאני אוכל באמת לא לחשוב על נדרים שנדרתי ולהתחיל להתגבר על האוסידי לתמיד בעזרת ה

  11. כבר דיברנו בענין זה! אם החרדות שלך בכלל לא יושבות על הנושא של נדרים, אלא למשל אתה נוטל ידים ללא הרף, וכדי להמנע מכך אתה נודר באופן מושכל ומחושב ונשלט, זה נדר גמור לכל דבר, ולכן זה לא פתרון נכון! אינני רופא כדי לומר מה הוא הפתרון, אבל לא נדר. מה שאמרנו שנדרים לא תופסים זה במי שהחרדה יושבת לו בקטע של הנדר, הוא נודר באופן בלתי נשלט, או כל אמירה שיוצאת מהפה הוא חושש שהיא נדר וכיוצא בזה, אדם כזה הנדרים שלט כלום.
    לך אני מייעץ משהו אחר, נניח את נוטל ידים הרבה, תחליט לעצמך שאתה נוטל רק פעם אחת, ואפילו הידים מטונפות ממש והנטילה לא הצליחה זה לא מעניין אותך, אני לוקח על אחריותי שזה בסדר ואתה יכול להתפלל כך, וכן על זה הדרך.
    רפואה שלמה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל