לתרומות לחץ כאן

מקום הדלקת נרות חנוכה במוצ"ש לאורח

שאלה:

אני גר בארה"ב, ועומד להתארח בשבת חנוכה, אולם אחזור בעז"ה לביתי במוצאי שבת. זמן הנסיעה ממקום האירוח לביתי הוא כשעה וחצי. היכן עלי להדליק במוצ"ש?

תשובה:

אם מתארחים בבית מלון שצריכים לפנות את מקומם מיד לאחר יציאת השבת ישתדלו לצאת במהרה לביתם להדליק, ואם עלול הדבר לקחת זמן רב, ישלחו שליח שידליק בביתם.

אם מתארחים בבית ההורים וכדומה נחלקו הפוסקים אם עליהם לצאת במהרה ולהדליק בביתם, או להדליק במקום בו שהו בשבת, ואם מדליקים בבית המארחים ראוי לכתחילה לאכול שם גם סעודת מלוה מלכה.

מקורות:

דעת החזון איש שצריך בכל מקרה לחזור ולהדליק בביתו אלא אם כן נשאר ללון במקום בו היה בשבת ואוכל שם עוד ב’ סעודות, כפי שהביא השלמי תודה עמוד ר”ח הוראות שהורה החזון איש להגר”ח קנייבסקי שליט”א. וכן כתב בחובת הדר פרק א’ הערה ס”ה. וכן הוראת הגר"ע יוסף.

אמנם דעת הגרש”ז אוירבך כפי שהובא בהליכות שלמה פרק י”ד סעיף י”ט שכל זמן שלא עקר מקום קביעותו יכול להדליק במקום שהיה בשבת אף אם אינו אוכל שם או ישן שם בלילה, אך צריך לשהות שם חצי שעה לאחר ההדלקה. ובהערה 65 שם הובא שאמר הגרש”ז זצ”ל שאם התארח בבית מלון בשבת שעליו לעזוב מיד עם צאת השבת אינו יכול להדליק שם, ולכן אמר שימנה שליח שידליק עבורו בבית או שיזדרז להדליק בעצמו בבית בזמן שעדיין בני אדם מצויים ברחוב. ובכמה פוסקים כתבו שלכתחלה יאכלו שם סעודה נוספת ובכך ייחשב קביעות לכולי עלמא (וראה בתשובות והנהגות חלק א’ סי’ שצ”ה).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל