לתרומות לחץ כאן

דין מהדרין או הדלקה מפני החשד – מה עדיף?

שאלה:

בס"ד א' מי שיש לו חצר ובו שני פתחים דצריך להדליק גם בפתח השני מפני החשד, ויש לו ביום השני דחנוכה רק שני נרות, האם עדיף שיהיה מהדרין וידליק שני נרות בפתח אחד או שידליק נר אחד בכל פתח כדי לקיים ההדלקה מפני החשד שהוא מחויב בה מדינא. ב' קי"ל דכבתה אין זקוק לה, מה הדין היכא שהנרות עדין דולקים ורק ה"שמש" נכבה האם זקוק לו. ג' כמה נשים שדרות בבית אחד שאין שם אנשים, האם בכה"ג המנהג הוא שכ"א תדליק להיות מה"מ. או שבנשים אמרינן שלעלום לא תדלקנה יותר מעיקר הדין

תשובה:

שלום וברכה

כרגיל שאלותיך מענינות וקשה למצוא מקורות ברורים לתשובות… אבל ננסה לומר מה שנראה…

1. ראיתי שנשאל בזה הגר"ח קנייבסקי וכתב שנראה שהידור עדיף וצ"ע, עכ"ד. ולי נראה שאפשר שזה תלוי במה שכתבתי לך במהלך השבוע, האם נר החשד הוא חלק מגוף התקנה, וכפי שנראה מדברי הכלבו שחידש שמברכים על הדלקת הנר של החשד, או שזהו דין של מראית העין ואינו מגוף המצוה, שבזה י"ל שאכן ההידור קודם, משום שידועים דברי השפת אמת ועוד אחרונים, שגין מהדרין אינו הידור מצוה בעלמא, שהרי בהידור מצוה קיי"ל שאינו אלא עד שליש, וכאן ביום השמיני מדליקים כפול שמונה מגוף החיוב, אלא כך תיקנו חכמים לכתחילה בקיום מצוה זו, מסלול מיוחד לאלו המחזרים אחר המצוות.

2. אם יש בו צורך ממש, שאין עוד אור ויש חשש שישתמש בנרות, אכן צדקו דבריך שיש להדליק, אבל כאשר יש אור חשמל או שאינו עובר שם והנר הזה הוא מנהג בעלמא, ודאי אין צריך.

3. אינני מכיר חילוק בין אנשים לנשים בזה, ובודאי יש להם ענין להיות מהדרין מן המהדרין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    בדין הדלקת נשים. מצינו במשנ"ב סימן תרע"ה שכתב בשם העלת שמואל שהן טפלות לאנשים ומש"ה אינן מדליקות כשהאיש כבר מדליק [ומשמע דקאי על כל נשים ולא רק עלךאשתו, משום אשתו כגופו, אמנם בסימן תרע"א כתב המשנ"ב שהאשה לא מדליקה להיות מה"מ משמע דשאר נשים כן מדליקות , אבל בסימן תרע"ה שכתב משו שהן טפלות לאנשים משמע שקאי על כל נשים ולא רק על אשתו] ולפו"ר יש מקום לומר דהני מילי כשאיש מדליק אבל אם אשה אחרת מדליקה, ל"ש לומר שהאשה השניה טפלה לראשנה ולפי"ז היה ראה שהיא כן תדליק. אמנם בשם החת"ס אורמים דהא דהמנהגוהוא שכל הנשים אין מדליקות כשהאיש מדליק הוא מכיון שעיקר הדלקת הננר נתקנה בחוץ ומשום כל כבודה בת מלך פנימה לא ראוי שאשה תדליק [אא"כ היא מחויבת] ולפי"ז יש מקום גדול לומר שגם אם יש שם רק אשה אחרת שמדלקת ואין איש המדלקיק ג"כ לא ראוי ששאר הנשים תדלקנה כשכבר יש שם הדלקה שלעיקר הדין

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל