לתרומות לחץ כאן

לקיחת מאכל בכף מתוך סיר שעל האש בשבת

שאלה:

שלום. בשבת כשיש על הפלטה(בין אם זה סירים או חמגישות חד פעמיות) אורז.חמין.עוף.מרק וכו.. הכל הכל מוכן כל צורכו מותר לקחת ישירות מהפלטה את האוכל ולהשאיר את האוכל שימשיך להתחמם? האם חייב להוריד את הסירים? רוצים שיהיה גם למי שאוכל יותר מאוחר.. יש חילוק בין פלטה ולבין גז מכוסה? שוב הכל מוכן כל צורכו מצקת שלקחתי איתה דגים בשבת.עשר דקות לאחר מכן רוצה לקחת שוב דגים ונשאר רוטב על המצקת.האם לכאורה אני מבשל את הרוטב הזה שעל המצקת כשאני מחזיר שוב את המצקת לסיר?

תשובה:

שלום וברכה

במשנה ברורה בסי' שיח ס"ק קיז כתב, שגם במבושל כל צרכו נחלקו הדעות אם מותר להוציא בכף משום חשש מגיס, ולדינא התיר רק כשמתקיימים שני תנאים, מבושל כל צרכו ואינו על האש, לכן מה שעושים, זה מורידים מהאש ומחזיקים מגביהים את הכלי ביד [אפילו שבצידו השני מונח על השיש] כדי שיחשב עודו בידו שיהיה מותר להחזיר, ואז לוקחין בכף ומיד מחזירים. אין חילוק בין פלטה לגז מכוסה לענין זה.

לכתחילה אין להחזיר מצקת שיש עליה טיפות אא"כ מנגבים אותה קודם, כיון שיש בישול אחר בישול בלח שנצטנן, אינני אומר שזה איסור גמור, כיון שמעיקר הדין טיפות מועטות כל כך אין להן חשיבות ובצירוף המחלוקת אם יש בישול אחר בישול בלח שנצטנן – יש להקל, אבל לכתחילה נהגו להחמיר ולנגב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבהץעוד שאלה לקראת שבת שנדע את הדינים..
    האם מותר להחזיר את מכסה הסיר לסיר אחרי שלקחתי מה שרציתי? כמובן הכל מוכן כל צורכו שאין חשש מוסיף בישול.יש חילוק אם זה על הפלטה או על גבי השולחן?

  2. לגבי המכסה אין הבדל היכן הוא מונח, אלא שראוי לנגב אותו לפני שמחזירים, כי יש עליו טיפות אדים שהתקררו והם בגדר לח שהצטנן שיש בו בישול אחר בישול. אם זה מונח על הפלטה ועדיין חם אין בעיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל