לתרומות לחץ כאן

חישוב מעשר כספים

שאלה:

שלום רב קראתי את התשובות שלכם בנוגע למעשר כספים ויתכן שלא הבנתי כיון שראיתי סתירה פעם מבואר בתשובות שצריך להפריש מההכנסות אחרי שהורידו את כל ההוצאות ואפילו על הוצאות של העבודה ופעם מבואר שמפרישים מההכנסות כולל ההוצאות שיש עבור העבודה שזו הדיעה המקלה, אשמח לקבל ביאור בנושא ועוד דבר איך ניתן בפועל לדעת כמה ביזבזנו כל החודש אם לא שנצטרך כל פעם לרשום כמה הוצאנו והרי זו טרחא גדולה מאוד למי יש זמן וכח להתעסק עם זה ועוד שמעשר כספרים אינו חובה כלל אלא דבר מאוד מאוד חשוב

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע לאלו תשובות אתה מתכוין… המנהג הוא שהוצאה על העסק, כמו נסיעות לעבודה, מיסים בעבודה, הוצאות על העסק כמו ציוד נדרש, אינו נחשב בכלל ההכנסות, אבל ההוצאות על המחייה וכל מה שלא קשור לעסק אינו מהענין. בקיצור, עושים חשבון כמה הכנסות היו לעסק אחר ניכוי ההוצאות על העסק, ומזה מפרישים.

הקביעה שלך שמעשר כספים אינו חובה אינו מדוייק, יש בזה מחלוקת בין הפוסקים, ובכל מקרה גם לסוברים שזה מנהג מישכבר נהג בזה חייב משום נדר.

ראה כאן בהרחבה.

מקורות:

הברכי יוסף (יו”ד רמט,ה) הביא דברי הכנסת הגדולה שכתב שאפשר לנכות הוצאות ביתו, וחלק עליו. אך כדברי הכנסת הגדולה כתבו האבקת רוכל סימן ג’ והקיצור שולחן ערוך סי’ ל”ד ס”ד. וכך משמע גם בדברי האהבת חסד פי”ח אות ג’. אכן בשבט הלוי (ח”ה קלג,ד) כתב שמשמעות הפוסקים היא שלא כהכנסת הגדולה וכך ראוי לנהוג, אלא אם כן המצב דחוק. אלא שכתב שהוצאות הנדרשות לצורך העבודה מנכים מחישוב המעשר, וכאמור.

וראה שם שאנשים שפרנסתם דחוקה יעשו כהכנה”ג ויורידו הוצאות הבית וכו’ אבל בעלי פרנסה מרווחת יחמירו כהברכי יוסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל