לתרומות לחץ כאן

עקירת וסת ע"י קביעת וסת חדשה

שאלה:

שלום! אשה שיש לה וסת קבוע לראות ביום כ"ח, ושוב ב' חדשים לא ראתה בוסתה רק ביום ל', ובחודש הג' ראתה ביום כ"ח ונמשכה גם ביום ל', האם יש לזה דין של מעין פתוח לאחר מעין סתום שקובעת וסתה ליום ל' ועוקרת וסתה הראשונה של יום כ"ח, או ראייתה של יום כ"ח נחשבת כחזרה הוסת למקומה, ואין לה דין מעין פתוח לאחר מעין סתום, וחוזרת לחוש לוסתה של יום כ"ח?

תשובה:

שלום וברכה

נראה פשוט שהיא חוזרת לוסתה הראשון שעדיין לא נעקר. שכן הכלל הוא ברור שאשה לא קובעת וסת בתוך וסת, ומה שאמרו שפעם שלישית ממעיין פתוח קובע וסת, הוא משום שקודם לכן דמים יתרים התווספו בה, ועיקר ראייתה ביום הל', וזה שייך לומר רק כאשר באמת אותם דמים אקראיים, אבל כאן ודאי עיקר ראייתה תחשב לפי וסתה הקבוע, ואין הגיון לומר דמים יתרים על הזמן שהוא עיקר ראייתה על פי דין, ואחר שכבר חזר וסתה שוב מה שהיא רואה הלאה ביום ל' הוא דמים יתרים כיון שאינה קובעת וסת בתוך וסת.

יתר על כן, יש שתי הסתייגויות בנושא של פעם שלישית ממעיין פתוח: האחת, יש שנקטו שדין זה נאמר רק לחומרא ולא לקולא לומר שלא תחשוש לעונה בינונית וכו', ולפי דבריהם אין מקום לשאלה זו כלל, שהרי כאן אתה מבקש לקולא לעקור וסת קבוע!

השנית, מה שמעיין פתוח קובע, כתבו פוסקי זמנינו שהוא רק כאשר פסקה לאחר כ"ח והתחילה שוב ביום ל', שאף שזה נקרא מעיין פתוח נחשבת היא עיקר ראייתה, אבל אם ראתה ברצף אינה קובעת.

השלישית והוא העיקר, עקירת וסת היא תמיד על ידי הוכחה שהגיע הזמן ולא ראתה, וכל זמן שאין הוכחה וסתה בחזקת קיים, וכאן הרי ראתה ביום כ"ח…

מקורות:

ראה משמרת טהרה פרק ז סעי' יא ובהערות שם באריכות בדעת הראב"ד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה הדין לענין חזרה הוסת למקומה, והיינו אם עבר ג' פעמים שלא ראתה ביום כ"ח שנעקר הוסת, מ"מ הדין שאם פעם אחת תראה ביום כ"ח שחזרה הוסת למקומה, ורק אם תקבע וסת חדש שוב אינה חוזרת לוסת הראשון. [וראיתי שהחת"ס סובר דאפילו ראתה בוסתה הקבוע לאחר ט"ו שנים ג"כ חוזרת לוסתה]. ובזה, מה הדין אם הקביעות החדשה היא ע"י מעין פתוח לאחר ב"פ מעין סתום, האם זה נחשב לקביעות חדשה ששוב אינה חוזרת לוסתה הראשונה של כ"ח ע"י ראיה פעם אחת. [והיאך נקטי' למעשה, האם קביעות ספק או קביעות ודאי?]

  2. מעיין פתוח הכוונה שכאשר הגיע זמן הוסת בלאו הכי דיממה ממחזור שכבר התחיל קודם לכן, ממילא קשה להוכיח, מצד אחד, אולי העיקר זה בעונה ולפני כן זה רק תוספת דם, מצד שני תמיד הכל נקבע לפי נקודת ההתחלה אז בעצם היא שינתה ראייתה… מעיין סתום זו ראייה חדשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל