לתרומות לחץ כאן

תנאי בהדלקת נרות כאשר מדליקים לפני הזמן

שאלה:

אדם שמתגורר לבדו בבית וצריך להדליק נרות שבת בביתו ואח"כ יוצא לעבודתו כמשגיח כשרות ונדרש לעשות מלאכות, כיצד ינהג, א) לגבי ההדלקה בביתו, ב) עם ברכה או בלי, ג) עבודות הנעשות במסגרת עבודתו בסמיכות לשבת

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש לדון היכן מקום ההדלקה בשבילו… אם הוא סועד במקום שבו הוא משגיח, משום שחלק מעבודתו להיות שם באותה שעה, יש לומר שעליו להדליק שם כיון ששם הוא מקום אכילתו. אמנם אם הוא חוזר לביתו לאכול אכן יש כאן בעיה, ובזה, אם יש זמן להדליק בזמן המיועד להדלקה ועל תנאי שאינו מקבל שבת, ניתן לסמוך בדיעבד כזה על השיטות שמועיל תנאי כזה, אבל אם אינו יכול להדליק בזמן אלא צריך להקדים מעט [כמובן לא לפני פלג המנחה שזה ודאי לא מועיל], זה כבר בעיה קצת, כיון שבהדלקת הנר נאמרה הלכה שכאשר מדליקים לפני הזמן לא ניכר שההדלקה נעשית לשבת ולא מקיימים בה את המצוה אא”כ מקבל את השבת בהדלקה זו, כמבואר בשו”ע סי’ רסג סעי’ ד. ולכן למשל אשה שרוצה לנסוע לפני שבת להורים וחוזרים לישון בבית והיא רוצה להדליק בבית וכדומה, ומחמת כן היא רוצה לעשות תנאי בהדלקה [דבר שמועיל בדיעבד שאינה רוצה לקבל שבת] אם מחמת כן היא מקבלת שבת מוקדם, זו שאלה אם זה מועיל. אמנם יש לצדד שבזמנינו הדין קל יותר כיון שלא רגילים להדליק נר סתם למאור וניכר שזה לצורך שבת, וכן כתב בשו”ת קנין תורה ח”ד סי’ כה, אבל קשה לומר בזה הגדרה ברורה. לכן מי שאינו מקבל שבת בהדלקה ישתדל מאוד להדליק בזמן המיועד לכך. שמעתי לת”ח אחד שרצה לחדש שאפילו מנהג ירושלים להדליק 40 דק’ לפני השקיעה יהיה בעיה לפי הלכה זו, אבל זה אינו נראה לי, כיון שהרעיון הוא שיהיה ניכר, ואם באותו מקום זה הוא הזמן הרגיל להדלקה זה בהחלט ניכר די הצורך. ומכל מקום אם יש בזה ממש צורך מצוה, כמו במקרה שלך או באשה שצריכה לנסוע לטבילה בריחוק המקום, ניתן לסמוך על סברת הקנין תורה.

ברכה והצלחה בכל!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה יש עצה אחרת להדליק בביתו בלא ברכה ואח"כ ידליק במקום שאוכל בברכה ובזה יצא לכו"ע שהרי עיקר קבלת שבת הוא בגמר הדלקה כשמברך והיות שבדעתו להדליק גם במקום אכילה הרי לא נגמר ההדלקה ועדיין לא קיבל שבת וגם מרויח שמדליק גם במקום אכילה וגם בביתו ויוצא כל החיובים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל