לתרומות לחץ כאן

פת שאפה גוי בשבת

שאלה:

שלום, האם כאשר אדם מתארח במלון בחו"ל ובמלון שבו הוא שוהה הכינו לחם שאפה גוי בשבת. האם יש פוסקים שמקלים לאכול ממנו? האם ניתן לומר את הכלל "נר לאחד נר למאה", שכן הגוי לא אפה דווקא לאותו היהודי.

תשובה:

שלום וברכה

אמת הדבר שיש כלל שכאשר הרוב גויים זה נחשב שהדבר נעשה בשבילם ואין בזה מעשה שבת כמבואר בביאור הלכה סי' רמח לענין ספינה שנוסעת בשבת ובמקומות רבים נוספים, אבל נראה שזה רק בדברים הנעשים בהכרח עבור כולם כמו הפעלת ספינה שאין חילוק כמה אנשים נמצאים בה, אבל במקרה הזה הרי ודאי הוא מרבה לפי מספר האנשים, וכמו שבמבשל לחולה אסרו לבריא לאכול שמא ירבה הגוי בשבילו כמבואר בשו"ע בתחילת סי' שיח, כך גם במקרה שלפנינו. זאת מלבד שאלת הכשרות שודאי קיימת באופן כזה… אינני מכיר גוף כשרות שיאשר אפייה בשבת… וכן בעיית הפת פלטר.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ראשית בשו"ע הביא מחלוקת והתיר רק בשעת הדחק גדול… שנית שם מדובר בפת שעשה לעצמו! כאן מדובר בפת שהוא אופה לאורחי המלון, ממילא הוא במפורש מרבה בפת לפי האורחים, ההבדל בין הנושאים בעיני הוא שמים וארץ.

  2. וכך פוסק : *ילקוט יוסף* קצוש"ע אורח חיים סימן שכה – איסור הנאה ממלאכת גוי בשבת
    ד. פת שאפה הגוי בשבת לצורך גוים, *כגון בעיר שרובה גויים*, שכל העושה מלאכה על דעת הרוב הוא עושה, יש אוסרים את הפת לישראל לאוכלה בשבת, מפני שחששו חכמים שמא יאמר לגוי לאפות בשבילו, ואף על פי שיש מתירים, *אין לסמוך על המתירים אלא בשעת הדחק, כגון שהוא דר בעיר של גוים, ואי אפשר לו לשאול פת מישראל. או במקום מצוה, כגון סעודה מילה או סעודת חתן וכלה, או לצורך קיום שלש סעודות שבת*. ואף בפת של בעל הבית, דהיינו שאפאה הגוי לעצמו, שלא על מנת למכור, גם כן יש להקל, שלא החמירו חכמים לאסור פת עכו"ם במקום עונג שבת. [ילקו"י שבת כרך ד' עמוד נב, ושצח. הליכות עולם ח"ד].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל