שאלה:
לכבוד הרב, בשבת הדלת ללובי של הבניין הייתה נעולה. ליכנס צריכים להפעיל קוד (בשימוש של חשמל, שגם מפעיל קול ומדליק נורית). אני וחבר עמדו בחוץ, מחכים למישהו מבפנים לצאת ולפתוח את הדלת. הגיע יהודי מבחוץ, הפעיל את הקוד ונכנס. החבר תפס את ידית הדלת לפני שהדלת נסגרת ופתח אותה ונכנס. ואני גם כן עשיתי ככה. האם זו הייתה טעות וחילול שבת, ואם כן, או אם לא, למה? תוהד רבה.
תשובה:
שלום וברכה
בעצם במעשה שלכם לא היה חילול שבת אם אני מבין נכון את המערכת, אלא שיש כאן נושא של הנאה מחילול שבת, וכאן הכלל הוא, שכאשר יהודי עושה מלאכה במזיד בשבת אסור ליהנות ממנה עד מוצאי שבת, אבל בשבת עצמה אין ליהנות. אמנם, פוסקי זמנינו נחלקו האם כניסה לבנין נחשבת הנאה או שזה רק הסרת מונע… הגרי"ש אלישיב סבר שאין בזה איסור של הנאה ממעשה שבת, ויש שהחמירו, ראה בהרחבה כאן, כך שיש על מי לסמוך להקל.
מקורות:
דעת הגרי”ש אלישיב הובא בס’ מלכים אמניך עמ’ תקכה, שהואיל ואותו אדם לא נתן משהו חיובי אלא רק הסיר את המונע מלהכנס לחדר, אין כאן הנאה ממש האסורה בשבת, אולם, בשו”ת אגרות משה או”ח ח”ד סי’ עא אסר זאת, בשעת הצורך ניתן לסמוך על דעת הגריש”א ולהתיר.
תודה לתשובה הרחבה וגם מהירה! שבוע טוב.
השאר תגובה