לתרומות לחץ כאן

קבע בדעתו לאכול כמות מסוימת ונמלך לאכול עוד

שאלה:

שלום לרבנים אם בירך המוציא על לחם לטעום ואז פתאום רצה לאכול שיעור כביצה האם ינטול ידים ויברך שוב המוציא? האם אדם שבירך על יין ואין בדעתו לשתות יותר יין יברך על הקולה שלפניו או שעדין נפתר בברכת היין? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין, אדם שהחליט לאכול כמות מסוימת ואחר כך נמלך לאכול עוד, צריך לברך שוב ברכה ראשונה, כמבואר בקצות השלחן סי' נו סעי' ט, ובעצם כך נראה מרהיטת דברי הפוסקים בסי' קעט. אמנם הגרי"ש אלישיב נקט שבמציאות החיים שלנו היום שכל הזמן אוכלים והאוכל זול ואדם לא קובע מראש באופן מוחלט לגמרי מה יאכל, לא נוהג דין זה, ראה וזאת הברכה פרק כ אות ו שהביא דבריו, אבל דוקא בסיטואציה הזו נראה שהיתה זו החלטה גמורה, שכן אדם שמתיישב לאכול פת בלי נטילת ידים ודאי יש לו החלטה ממש גמורה ומחושבת שלא לאכול יותר מהכמות הזו, ויש לברך שוב ברכת המוציא, כך נראה לעניות דעתי.

יין פוטר שאר משקים גם כשאין כוונתו לשתות עוד יין, ידועה מחלוקת האחרונים ביין של מצוה כמו הבדלה אם פוטר משקים שישתה אחריו, ראה הגה' רעק"א בסי' קעד שהחמיר בזה ובמשנה ברורה סתם לכאורה שאין חילוק, ועכ"פ מדובר באדם שכלל לא רוצה לשתות יין ואעפ"כ זה פוטר את שאר המשקים, כל שכן כששתה להנאתו ואינו רוצה לשתות עוד.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל