לתרומות לחץ כאן

מי נחשב עני לענין צדקה בזמנינו?

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: מה נחשב מאתיים זוז בימינו? גבי מי שנחשב עני בש"ס, והאם הגדרה זו היום חל על מי שיש לו כסף בהשקעה כל שהיא מעל זה? או יחשב עני מי שאין לו כסף להשתמש וכסף בהשקעה כאילו אין לו?

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך מתחלקת לכמה נקודות:

ראשית לגבי השיעור של 200 זוז, ידועים דברי הרשב"ש סי' שסא ועוד ראשונים רבים ששיעור זה היה מספיק בזמנם לכדי פרנסת אדם שנה תמימה. יתר על כן כתב הרשב"ש, שהכל לפי ראות עיני הדיין ולפי המקום והזמן, כלומר שאם יש אדם שנזקק לבריות נותנים לו צדקה, לא מדובר בשיעור מוחלט אלא בשיעור ממוצע, כפי מה שסבורים היו חכמים שיספיק לאדם לשנה באופן נורמלי.

כמה סיבות יש לא להתחשב כלל בשיעור זה בזמנינו, ראשית דעת הטור סי' רנג, ששיעור שנה אחת נקבע דוקא בזמנם שהיה תמחוי שחילק לעניים פרנסה ממעשר עני ושאר מתנות עניים בשנה הבאה, כך שרק היה צריך לגשר עד אז למי שהםפסיד את התמחוי של שנה זו. אבל בזמנינו שאין אירגון מסודר שדואג לעניים באופן מלא, יכול לאסוף גם ליותר משנה כיון שאין מי שמבטיח את פרנסתו בשנה הבאה.

דעת רבינו אפרים הובאה שם, שדין מאתיים זוז נאמר רק לגבי מתנות עניים לקט שכחה ופאה ומעשר עני, אבל לענין צדקה כלל לא נאמר שיעור זה. אמנם המרדכי ב"מ סי' שיב חלק הן על הטור הן על רבינו אפרים, אבל ודאי כדאי הם לסמוך עליהם בענין זה.

אדם שיש לו כסף בהשקעה ויפסיד אם יוציא ממנו עכשיו יכול ליטול צדקה זו משנה מפורשת בפאה פרק ה.

למעשה גם צריך לדעת שבזמנינו שיש צרכים שונים של חתונות ילדים וכדומה העלולות למוטט אדם, לא מספיק שיש לאדם לחם לאכול ובגד ללבוש, ולכן יש כאן ענין נוסף.

שבת שלום ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל