לתרומות לחץ כאן

מסמר שנפל מהקיר בשבת

שאלה:

שלום לרב,
בסימן שיד יב, הרמא בשם הב"י ואם דצה ושלפה מבעוד יום אפילו בכותל שרי

ראיתי שכתבו, שאם זה מסמר התחוב בקיר צריך דצה ושלפה ודצה, ואם וזה נפל לבד, האם מותר להחזיר, ומדוע לא נאמר שאם דצה וזה נפל לבד (דהיינו נשלף מעצמו) לא יהיה מותר להחזיר?

מדוע מצריך ממש לתקוע ולהוריד, ואז שוב לתקוע, ורק אז יהיה מותר להחזיר אם נפל?
ועוד מדוע לא נאמר שמסמר תמיד אסור להחזיר, שהרי ייעודו להיות מחובר בכותל. שלא כמו סכין שדרכו להשלף מהקיר לשימוש?

אשמח שהרב יספק מקור לדבריו

תשובה:

שלום וברכה

לגבי סכין, ענין זה התבאר בעצם בהרחבה במשנה ברורה במפורש שם, בס"ק נב מבאר המשנה ברורה לגבי סכין שהוא אינו בטל לכותל, ואין בעיה בעצם הוצאת הסכין, אלא הבעיה היא שעל ידי הוצאה והכנסה מתרחב החור ויש בכך איסור של עשיית נקב, ממילא ממשיך המשנה ברורה בס"ק נג ומבאר, שכדי שלא יחשב פסיק רישא לענין הרחבת החור, לא די בכך שיצא מהקיר פעם אחת, אלא רק לאחר שכבא תקע ויצא ושוב נתקע, החור כבר ודאי רחב ואין פסיק רישא שיורחב עוד על ידי הפעולה הנוספת.

לגבי מסמר לא ידוע לי מי שמדמה מסמר לסכין, לדעתי גם באופן שהוא יוצא בלי נקב יש בכך איסור בונה או מכה בפטיש, מחמת עצם ביטולו לקיר והשימוש בו כשהוא תקוע שם, ראה משנה ברורה שם ס"ק ח וכלכלת שבת אות לד, היכן ראית שדימו לענין זה מסמר לסכין?

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בספר אור ההלכה כתב בדף תלז
    "שימת מסמר או בורג בקיר
    א. אסור מהתורה לנקוב חור בכותל כדי לנעוץ בו בורג, וכן אסור לתקוע מסמר או בורג בכותל לתלות עליו כלים, ואם היה תקוע שם באופן שהכניס את המסמר בכותל והוציא מבעוד יום , מותר להחזירו אם נפל (שו"ע שיד סעיף יב, משנה ברורה שם )"
    מה דעת הרב?

  2. כאמור יש חילוק לכאורה בין מסמר שתכליתו להשאר קבוע בקיר ויש כאן בנין, לבין סכין שהנושא הוא רק מצד עשיית נקב, אבל הוא עצמו אינו בטל לקיר. אפילו להניח סמרטוט לסתום חור בחלון כתב השו"ע שם סעי' א שאם דעתו לבטלו שם יש בזה מלאכת בונה, למרות שהוא רק מניח אותו שם…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל