שאלה:
גמר חתימה טובה
יש מכונות שקורים להם נספרסו בה מכניסים קפסולה ולוחצים על כפתור ויוצא קפה משובח כמו בבית קפה.
לאחרונה יצאה מכונה כזאת שעושה אותו קפה אבל הכל ידני וזה כמו צינור ארוך שבקצה האחד מבריגים כוס מלא מים חמים שהוחמו מבחוץ למכשיר ואח"כ מכניסים הקפסולה באמצע והיא כמו כוסית קטנה מלאה בקפה וסגורה מלמעלה ע"י נייר אלומניום כמו במעדני חלב ואח"כ מבריגים באמצע המכשיר וזה גורם לעשיית נקבים קטנים בנייר אלומניום שגורם לה להיות כמצננת ודרכה עוברים המים ומלמטה יוצא הקפה והקפסולה בכל אופן אח"כ נזרקת. השאלה היא א"כ האם מותר להשתמש במכשיר הזה ביו"ט ואולי בשבת או שיש בזה איסור לצנן, בונה, מבשל וכו'…
בברכה
שבת שלום
א.א.
תשובה:
שלום וברכה
נראה שאסור להשתמש בזה בשבת ויום טוב.
מקורות:
מצד ההברגה נראה שיש להקל, כיון ומן הסתם זו הברגה שעתידה להפתח בו ביום, בכל כוס שעושים פותחים את ההברגה, וכן כדי לנקות וכדומה. אבל מצד עשיית הנקבים יש לחשוש לעשיית פתח נאה. כל ההיתר הוא לסתור מגופת חבית לגמרי באופן של קילקול, כדי להגיע לתכולה, אבל כאן יש הקפדה על פתח קטן ומסויים שיוצר מסננת, ראה בענין זה בשו"ע סי' שיד ומשנה ברורה שם. מצד עצם הסינון בשבת ודאי אסור, ולגבי יום טוב יתכן שיש להקל כיון שאין אפשרות לעשות לפני יום טוב, אבל כאמור פתח נאה אסור גם ביום טוב. בשבת יש גם בעיה של בישול, לפי כל כללי הכנת קפה בשבת, תוכל לראות בענין זה הרבה תשובות באתר.
יש לבדוק את העניין שוב יותר צפציפית כיוון שראיתי שחברת לנדבר שמוכרת גם כן מכשירים כאלה ביצעו בדיקה במכון צומת וקיבלו תעודת הכשר לשימוש בשבת, ניתן למצוא את התעודה באתר של לנדוור בכונות קפה ניידות
כל מכונה צריכה הכשר ספציפי, יכול להיות שתי מכונות דומות שפועלות באופן שונה, כמו כן לגבי סוג ההכשר כל אחד ילך לפי הוראות רבותיו.
מצד בורר נראה פשוט שמותר כמו דין משמרת( שיט' ט' ) שמותר ליתן מים צלולים במסננת עם עם שמרי יין כדי שיקבלו המים טעם היין
מצד פתח נאה לפחות בחלק מהמכונת קיים סינון עצמי של המכונה שמיועד לסינון גם לקפה ללא קפסולה
כשזה שוהה שם זמן ולא יורד מיד יש בכך אסיור בשונה ממשמרת.
השאלה אם להגדיר את זה כשוהה, כיוון שהמים לא מתעכבים שם עקרונית אלא שהחור ליציאת המים נעול עם קפיץ ולוקח כמה שניות עד שהמים צוברים לחץ ונפלטים הוחצה( כעשר שניות)
אבל בעצם המים רק עוברים ולא אמורים לשהות( הלחץ נדרש למיצוי הטעם ולא נדרשת שהיה)
אכן יש לדון ויש מקום לחשוש שכן. בעיני זה גם שוהה בכוונה כדי לבשל את הקפה [ואגב ציינתי כבר לגבי חשש בישול בשבת]
השאר תגובה