שאלה:
שלום לרב.
רציתי לדעת האם חצי שיעור של עץ מצטרף עם חצי שיעור של אדמה ? כגון חצי שיעור של עגבניה עם חצי שיעור של תפוח .
ואם אפשר בבקשה גם מקורות לעיון .
תודה ויום טוב.
תשובה:
שלום וברכה
בהחלט כל המאכלים מצטרפים לשיעור ברכה אחרונה, אוכל ומשקה אינם מצטרפים כיון ששיעורם שונה, אכילה בכזית ומשקה ברביעית. הנקודה המענינת היא שגם כאשר הם שתי ברכות אחרונות שונות, חצי כזית עוגה וחצי כזית מלפפון, מצטרפים יחד לברכת בורא נפשות שהיא ברכה כוללת יותר, אבל לא לעל המחייה. ראה משנה ברורה סי’ רי ס”ק א.
לעניות דעתי הרב עובדיה זצל לא סובר כך, יש על זה מחלוקת ונוקט סבל על חצי שיעור מזונות וחצי שיעור גידולו מן הקרקע או שאינו גידולו מן הקרקע ולכן לא יברך , אולם, לפי תשובתך אני מבין שבעצם חצי שיעור של גידולו מן הקרקע יכול להצטרף גם לחצי שיעור לשאינו גידלו מן הקרקע ובסוף ברכה אחרונה נפשות ?!
אינני יודע למה כוונתך בדברי הגר"ע יוסף, אבל כאשר זו אותה ברכה אין כל נושא ופשיטא שמצטרף.
אם הבנתי נכון , אותה ברכה אתה מתכוון לברכה האחרונה ?!
לפי דעת הגר"ע זצל חצי שיעור של מזונות לא מצטרף לחצי שיעור אחר הכוונה לאדמה או לעץ או לשהכל , יש מחלוקת אם יכול לברך נפשות בסוף, ולכן במצב של חצי שיעור מזונות , עם חצי שיעור של עץ או אדמה או שהכל אין ברכה אחרונה .
אני התכוונתי לאותה ברכה אחרונה, המעיינים ישמחו על מקור מדוייק למה שהבאת בשמו כשהברכה האחרונה שונה.
הברכה אחרונה זהה זה בסדר , אני כנראה לא הבנתי , בתשובה שנתת למעלה ואני מצטט : "הנקודה המענינת היא שגם כאשר הם שתי ברכות אחרונות שונות, חצי כזית עוגה וחצי כזית מלפפון, מצטרפים יחד לברכת בורא נפשות שהיא ברכה כוללת יותר, אבל לא לעל המחייה" , זה מה שהיה קשה לי , כאן סובר הגר"ע יוסף זצל לסבל , וכאן לא תהיה ברכה אחרונה.
נשמח למקורות בדברי הגר"ע יוסף.
מחילה מכבודו הנה מקור , שו"ת יביע אומר ח"י סימן יט אות ו'
השאר תגובה