לתרומות לחץ כאן

ביקש מוצר עבור עצמו ואמר שזה עבור חבירו

שאלה:

שלום לכם
יש לי חבר שמוכר נעליים וקניתי ממנו אלא שהם נקרעו לי לאחר זמן לא ארוך וקצת התביישתי לקנות ממנו שוב (מה פתאום אני קונה ממנו עוד זוג ככ מהר ולא רציתי להגיד לו שהם נקרעו) אז אמרתי לו שאני קונה בשביל חבר, האם זה נחשב כגניבת דעת ? שכאילו אני מסדר לו לקוחות למרות שבאמת זה לא כל אלא בשבילי, והאם יש עניין לומר לו את האמת עכשיו (שזה בשבילי)?
תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

גניבת דעת פירושו שמערים על חברו כדי שחברו יחזיק לו טובה בחינם. במקרה שלך אכן קנית נעלים, והמוכר נהנה מהקניה נוספת, ויש סיבה להחזיק טובה, ולא משנה אם לעצמך או לחברך.

עוד יש לדון, שגניבת דעת כדי להציל מבזיון עצמו אפשר שמותר. וראה במקורות.

ולכן אינך צריך לחזור למוכר להודיעו שהקנייה היתה עבורך.

מקורות:

בשו"ע סימן רכח ס"ו מבואר שאסור להפציר בחברו שיבוא ויאכל עימו כשיודע שחברו לא יסכים. וכתב בסמ"ע ס"ק ח שדוקא להפציר אסור, אבל לקרוא לו פעם או פעמיים מותר, הגם שיודע שחברו לא יסכים, והטעם מפני הרואים שיראו שלא כיבדו כלל, ויאמרו מפני שפלותו לא קראו כלל, ולא ידעו שלא הזמינו בגלל שלא ירצה לבוא. מבואר שכדי להציל את חברו מבזיון לא נאסר גניבת דעת, כיון שנחשב שמכבדו. וראה בב"ח שכתב שמשום כבודו אין איסור. ונראה שה"ה מפני כבוד עצמו אין איסור גניבת דעת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל