לתרומות לחץ כאן

לשון הרע דרך תועלת ועוד שאלה

שאלה:

רציתי לשאול 2 שאלות [לא קשורות זה לזה] א. אדם שיש צורך לדבר עליו לשון הרע לתועלת. אך יש אפשרות להמנע מזה ע"י שיגשו אליו ישירות. אך דא עקא שמאד מאד לא נעים לגשת אליו ישירות. ואם לא רוצים לגשת אליו הדרך היחידה זה לדבר עליו לשה"ר. האם חייבים לגשת אליו למרות שזה יצור שנאה וחוסר נעימות? ב. מעשה שאירע עם קבוצת נוכלים שעקצו אנשים בסכום גדול. כדי שיוכלו לתבוע אותם וכד' יש צורך להפיל אותם בפח על ידי שיקחו מישהו שמתחזה כלקוח פוטנציאלי ויקליט אותם וכד'. אמנם ש"הלקוח" התקשר לחברה, קודם כל לפגישה ראשונית הם שולחים עובד זוטר ש[הוא לא קשור בהכרח לכל מעשי העוולה שעשו בעבר] העובד הזוטר הוא כעין מתווך של המשרד לקידום העסקאות. מאד יכול להיות שהוא מקבל שכר רק לפי הצלחת עיסקה. ובעצם הוא מגיע כעת לפגישה לא אמיתית שלא בידיעתו ומבזבזים לו זמן ודלק. האם מותר לבקש מהנוכלים לקבוע פגישה. למרות שיש כאן סוכן באמצע שיסבול סתם… במידה ואסור, האם יש אופן שכן יש היתר לעשות עצה כל שהיא. כי זה הרבה כסף וזה הדרך היחידה להתחיל לצבור עליהם ראיות וכד'

תשובה:

שלום וברכה,

1. לשון הרע לתועלת הותר דוקא אם מתרים בו תחילה, ולכן אם ניתן לדבר איתו ולתקן את העיוות, אין היתר לספר עליו לשון הרע. ולכן יש להפנות גורמים חיצוניים שידברו איתו כדי לתקן את המצב.

2. מותר לקבוע פגישה כדי למגר את הגנבים שלא יזיקו עוד. ולמרות שיתכן שיש כאן אדם שיעבוד לחינם, אין איסור. א. אתם עסוקים בתפיסת הגנבים. וכן איסור גנבת דעת כאשר אתם עוסקים בהצלת הציבור. וכמבואר בפוסקים שאם גונב דעת כדי להציל את המגיע לו מותר. ב. הם מעסיקים אותו, והם מעבידים אותו סתם, אתם לא שולחים אותו לעבוד בחינם – הוא עובד מטעמם.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב, אינני השואל אך תמהתי מהתשובה הראשונה. "אם ניתן לדבר איתו ולתקן את העיוות, אין היתר לספר עליו לשון הרע. ולכן יש להפנות גורמים חיצוניים שידברו איתו כדי לתקן את המצב" האין בזה סתירה מיניה וביה? פניה לגורמים חיצוניים איננה לשה"ר? וכי לא צריך ע"מ להמנע מלשה"ר לפנות אליו ישירות ללא מתווכם?

  2. לספר לאחרים זה לשון הרע. פעמים שניתן לספר לאדם אחד בלבד שיוכל לעמיד אותו על האמת ובכך ימנע ממנו פירסום לרבים, ובזה לא יהיה לשון הרע. אבל אם יכול לעשות בעצמו אין היתר לספר לאיש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל