לתרומות לחץ כאן

חלב נכרי

שאלה:

בס"ד

שלום הרב!
1) אם חלב נכרי אינו כשר מדוע יש כשרות עליו? מה ההבדל בין אבקת חלב לחלב נכרי?
2) מה ההגדרה של להיות נוח עם הבריות? מהו הגבול?
אשמח למקורות

תשובה:

שלום וברכה

  1. הענין הוא כך: חכמים אסרו לאכול חלב נכרי, מחשש שמא יערב שם חלב של בהמה טמאה. יש שרצו לחדש [הגר"מ פיינשטין ועוד], שאיסור זה בעיקרו נאמר רק כאשר אכן קיים חשש כזה, אבל בחלב ממחלבה המפוקחת על ידי רשויות המדינה, שבודאי לא יכולים לערב בו חלב של בהמה אחרת, מחמת הקנס הגדול הכרוך בכך, יש הקפדה גדולה של הרשויות בענין זה, אינו אסור באכילה. אמנם אין סומכים על היתר זה אלא בשעת הדחק גדול, והוא גם נאמר באותם ימים בהם היה קשה מאוד להשיג חלב ישראל, בפרט במדינת ישראל בימי הצנע ועוד, והיה צורך לספק קצת חלב לנשים מעוברת ומיניקות וילדים וזקנים ועוד. אבל מה שקיים היום שמבחינת הצריכה הקשורה לחיי הנפש אין בעיה וכל השאלה מתחילה בממתקים ושוקולדים, אין להקל בענין זה כלל וכלל, ויש לעשות כל מאמץ גם באכילה הביתית לא להשתמש בזה. אלו שנותנים כשרות על שוקולד כזה, סומכים על אותו היתר דחוק, ואני תמיד רגיל לומר שיש סיבה נוספת לא לסמוך, כיון שכשרות מהודרת לעולם לא תתן כשרות על כזה דבר, ומאכל מכשרות שאינה מהודרת בלאו הכי כדאי להמנע מלהשתמש בו… ראה הרבה תשובות באתר בענין זה.
  2. אין גבול… כל המרבה הרי זה משובח. כמובן אם אדם מזיק אותך מותר להתגונן כדי שלא להנזק, אבל כל מה שנוגע לסבלנות ולהיות מהנעלבים ואינם עולבים, אין גבול כלל וכלל וזה כל האדם…

שבוע טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד
    תודה רבה הרב!

    1) כשאני רואה מוצר אני יודע שכל המוצרים בארץ שכתוב עליהם חלב נכרי הכוונה לאבקת חלב נכרי. האם דבר זה קיים בכשרויות בחו"ל שיש אבקה או שכל מה שנאמר שזה חלב נכרי הכוונה חלב ממש?
    2) ושאלה נוספת מה ההבדל בין אבקה לבין חלב? זה על אותו תהליך במפעל?

  2. למעשה מנהג בני התורה בארץ הקודש להחמיר גם באבקת חלב נכרי. הסיבה שיש שהקלו בעברבאבקת חלב יותר מבחלב עצמו, היא 1. משום שיצור האבקה מחלב פרות קל וזול יותר מיצורו מחלב בהמה טמאה, וממילא אין חשש שהגוי יערב. 2. כיון שמדובר בגזירת חז”ל, ולא מצינו גזירה זו אלא על חלב ממש ולא על אבקה. מעבר לכך קיימות גם הסברות האמורות בחלב עצמו. אבל שוב, הכל הוא רק בשעת הדחק ולא בזמנינו שהחלב ישראל מצוי לרוב.

    ראה כאן בתגובות בהרחבה.
    http://din.org.il/2013/02/26/%D7%98%D7%A2%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8-%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA-%D7%90%D7%91%D7%A7%D7%AA-%D7%97%D7%9C%D7%91-%D7%A0%D7%9B%D7%A8%D7%99/

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל