לתרומות לחץ כאן

אבידה פחות משווה פרוטה

שאלה:

לכבוד בית דין החשוב
א- מבואר בגמ' דף כ"ו ע"ב דאף שהאבידה עצמה שוה יותר מפרוטה, מ"מ כל שרבים שותפים בה ואין לכל אחד מהבעלים בה שוה פרוטה אינו חייב להשיבה. מה הדין באבידה של ב' שותפין ושוה שני פרוטות בשעת האבידה והוזלה, האם חייב להכריז.
ב- מה הדין אם ראה שוה פרוטה והגבי' חצי פרוטה ושוב הגבי' עוד חצי פרוטה, האם חייב להשיבה, או כיון דלא הגבי' בב"א אינו חייב להשיבה.
ג- מצא היום חצי פרוטה ולמחר חצי פרוטה [לבעלים אחד], האם חייב להחזירו.

תשובה:

שלום וברכה,

א' צריך שיהיה שוה פרוטה בשעת אבדה ובשעת מציאה, ואם הוזל אחר המציאה חייב להשיב. ואם הוזל לפני שראה את המציאה פטור. ונראה לי שה"ה אם הוזלה לפני שראה את המציאה ואין לכל שותף שו"פ שפטור.

ב. ראה פתחי חושן אבדה פרק א סוף הערה לד.

ג. ראה בפתח"ח שם בשם שער אשר שלא מצטרף שני חצאי הפרוטה. ולענ"ד נראה שתלוי במחלוקת האם פחות משו"פ נחשב כהפקר וזכה המוצא מיד גם קודם יאוש של הבעלים, וא"כ לא מצטרף שני חצאי הפרוטות. ראה דעת שער המשפט סימן ו ס"ק א. אך אם נאמר שאינו זוכה בחצי פרוטה עד שיתייאשו הבעלים, אלא שהתורה פטרה מהשבה, א"כ יצטרפו שני חצאי הפרוטות אם עדיין לא התייאשו הבעלים. ראה מחנ"א גזילה א שמבואר שלא זוכה ודינו כגזל פחות משו"פ. וראה אבן האזל פי"א מגזילה בדעת הרמב"ם שפחות משו"פ דינו כאבדה מדעת שלא זוכה הבעלים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל