שאלה:
שלום הרב שאלו אותי אם מישהו כעס על חבירו מאוד ומתוך כעס הוא נשבע בשם ה' המפורש הוא לא יודע את השם המפורש רק נשבע בו והוא נשבע שיקרה לחבירו דבר רע ביום פלוני שאלו אותי.ונשבע גם בשם ה' המפורש שלא יסלח לו בחיים ושמקומו בגיהנום. א. האם זה בכלל נקרא שבועה .? ואיך לתקן זאת בשלמות. ב.האם צריך לעשות התרת נדרים או התרת קללות .? ג. כשעושים התרת נדרים האם חובה לגלות את השבועה/הקללה לשלושת הדיינים שיושבים בתור בית דין או שאפשר רק להגיד לאדם אחד כיוון שהאדם הנשבע מתבייש מאוד בשבועתו. ד.איזה אנשים צריך להביא בתור בית דין שלושה.ה. מהם הדרכים כדי לתקנם בשלמות.? אשמח לתשובות דחוף ביותר.
תשובה:
שלום וברכה
במקרה שלך יש גם שבועה וגם קללה, אינני יודע כיצד איש יהודי מסוגל להתדרדר בכעסו לדיוטא תחתונה ונמוכה כל כך… ואי יש לעשות התרת נדרים, התרת קללות לא הקפידו כל כך לעשות, בפרט שיש מקור לכך שקללת חינם באה על המקלל ולא על המקולל… יש לגלות את השבועה לאחדהדיינים ולמצוא פתח ראוי לביטול השבועה, שלושה אלו צריכים להבין את ענין התרת נדרים על ידי פתח.
ראוי שיקרא לתיקון כל יום את אגרת הרמב"ן בגנות מידת הכעס ושבח מידת הענווה. כמובן בלי נדר…
חג שמח.
מחילה הרב אמרו לי שזה לא נקרא שבועה מכיוון שאדם לא יכול להישבע על משהו שיקרה אלא רק על דבר שנמצא בשליטתו.
אם הבנתי נכון הוא נשבע שלא ימחל.
השאר תגובה