לתרומות לחץ כאן

קרבן בעל מום מגוי – המשך

שאלה:

בסד
מדוע לא לקבל את הקרבןצשל הקיסר אם קרבן בעל מומ לא מחוסר איבר קשר על גבי המזבח? מקור: אבל נ"ל דאינו כן, ע"פ דיוק ל' הש"ס7 (בסיפור דקמצא ובר קמצא), דכאשר שלח הקיסר קרבן לישראל ל­הקריב ע"ג המזבח, הרי "בהדי דקאתי שדא בי' מומא בניב שפתים ואמרי לה בדוקין שבעין, דוכתא דלדידן הוה מומא ולדידהו לאו מומא הוא" (וב­פרש"י: לדידהו לא הוי מומא להקריב לגבוה בבמה דידהו אלא מחוסר אבר). ומדיוק הלשון "ולדידהו לאו מומא הוא" (ולא — "לאו פסול הוא" וכיו"ב), משמע, דגם אצל ב"נ הפסול דמחוסר אבר הוי מפני השם ד"בעל מום"8, אלא דאצלם רק "מחוסר אבר" נחשב "בעל מום" (וכשאינו חסר אבר נחשב תמים), משא"כ לדידן גם "בדוקין שבעין" הוי מומא.

תשובה:

הכוונה היא שהגויים לא רואים בכך פסול ומקריבים, אבל אין הכוונה שגם ישראל מקריבים כך קרבנות של גויים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא הבנתי היכן זה כתוב? בגמרא שם רק כתוב שהגויים כך מאמינים אבל היהודים לא מאמינים כך, ולכן עשה בר קמצא ברשעותו מום כזה שלא יאפשר להקריב את הקרבן, באופן שהגוי לא יבין מדוע לא הקריבו אותו, כי מבחינתו הוא לא בעל מום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל