לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים בשירותים / במקלחת

שאלה:

שלום

א. חדר אמבטיה שיש בו שירותים, כיור ומקלחת, האם אפשר ליטול ידיים לאחר שירותים בכיור הזה? והאם מי שעושה את זה יש לו על מה לסמוך.

ב. מה הדין אם השירותים מוקפים בקיר בשלוש רוחות ורוח הרביעית יש דלת שהיא נפתחת ונסגרת אבל לא עד התקרה, וגם מהרצפה יש לה פתח של כמה סנטימטרים. האם זה נחשב מפסיק בין השירותים לכיור ואפשר ליטול ידיים?

ישר כח

תשובה:

שלום רב

א. על נטילת ידים בשירותים ראה כאן וכאן.

ב. זו מחיצה מצוינת אבל גם מצד המקלחת עצמה יש להחמיר לכתחילה לנגב בחוץ אם אפשר, אף שהמיקל יש לו על מי לסמוך. ראה שו”ת אור לציון חלק א סי’ א, שו”ת יביע אומר ח”ג סי’ א. אולם, ראה שו”ת אז נדברו חי”ד סי’ כו שאין מעלה לניגוב בחוץ, ושו”ת הר צבי ח”א סי’ נ שלכתחילה עדיף להוציא את המים החוצה וליטול שם [ואף התיר בשעת הדחק לשתות ממים אלו שהוציא לחוץ].

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ההבדל עצום, הזכרת שם שמים הרבה יותר חמורה מעצם קיום המצוה, ואגב עדיף גם לנגב בחוץ, כי הניגוב הוא גמר הנטילה.

  2. לכאורה לדעת המשנה ברורה בסי’ שט”ו סק”ט שמחיצה שנדה ברוח אף במקום שיש מחיצות המגינות כעת על הרוח אין לה שם מחיצה גם כאן יהיה הדין כן, וזה לא יועיל, אך החזו”א נב,יד חולק על דברי המ”ב בזה ודעתו שכל שכעת אינה נדה ברוח שמה מחיצה ולכן לדבריו מותר לעשות וילון גם אם הוא נד ברוח. כמובן אין טעם להכנס למחלוקת זו, וכדאי לעשות מחיצה שמועילה גם לדעת המשנה ברורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל