לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים – ניגוב בבגדים

שאלה:

א. אדם שנמצא בצבא ולרוב אין שם מגבות בחדרי האוכל והרי יש בעיה לנגב בבגדיו. מה עדיף שיעשה? 1. ינגב את היד על הקיר או על שולחן ויחכה שיתייבשו? 2. ינגב בכל בגד שאינו חולצה (כי המשנ"ב מביא שרק לגבי חולצה לכ"ע אסור) 3. ינגב בכובע שאינו לובש כעת (יש חילוק אם לובש את הבגד או שזה בגד שאינו לובש כעת?) ב. אם נמצא עם חבריו במקום ויש מעט מאוד מים שמספיקים רק לנטילה אחת מה עדיף? 1. שיטלו כולם יחד (האם זה מותר גם כשלא מגיע מים לידיים של כולם? האם מועיל לנגב ידיו לאחר הנטילה כך שהמים ירטיבו את כל ידו?) 2. שיעטוף ידיו ויאכל ללא נטילה?

תשובה:

שלום וברכה

הטוב ביותר הוא שלא לנגב בבגדים, או להשאיר שיתייבש לבד [זה גם לא לכתחילה, שכן טעם המהרש"ל הוא שהניגוב הוא חלק מהנקיון] או לנגב באיזה כלי כמו שולחן, והכי טוב שתמיד יהיה טישיו בכיס… בס' שמירת הגוף והנפש סי' נז הביא נדון רחב מאוד אם החשש "קשה לשכחה" אמור רק במי שמנגב ידיו בבגד שלו או גם אם מנגב בשל חברו, ואם דוקא כשלבוש בהם או גם כשהם בארון, לכן בשעת הצורך כשאי אפשר להמתין שיתייבשו לבד, עדיף שכל אחד ינגב בשל חברו – בהסכמה כמובן, או בבגד שאינו לבוש בו עתה.

כשאין די מים לכולם, נראה שעדיף שמי שיכול יטול כהלכה ברביעית מים והאחרים יעטפו ידיהם כדין מי שאין לו מים עד ריחוק מיל, אחרת נראה שאף אחד מכם לא יצא ידי חובה.

ככלל חייל דתי חייב לדעת להיות יהודי גאה שדורש ומקבל מהצבא את כל האפשרויות לקיים את כל המצוות, זה נכון לגבי שבת כשרות תפילות במנין, ואפילו נטילת ידים…

בהצלחה רבה בכל!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יש פתרון לנגב בכיס של מכנסיים. זה דווקא בתנאי שהכיס הוא לא חלק מהבגד, כלומר ששני הדפנות שלו הם תוספת על הבגד כמו שמצוי בכיסים של מכנסיים אלגנטיות. ולא כמו בכיס של חולצה. אינני יודע האם במכנסיים צבאיות יש גם כיסים כאלו.
    (כן מוכח מהסוגיא בהלכות מוקצה, לגבי שכח מוקצה בכיס של בגד. ובמשנ"ב בהוצאת דרשו הובא ההיתר לנגב ידיים בכיס אינני זוכר האם בהלכות נטילת ידיים או בהלכות שבת)

  2. מה הסברה שעדיף לנגב על שולחן או לחכות ולהכנס לספק איסור שהיה בין נטילה לאכילה או לניגוב לא טוב שיביא לאכילה בידיים רטובות?
    הרי המשנ"ב מביא שלגבי בגד שאינו חולצה יש להסתפק אם גורם לשכחה.
    לא עדיף לנגב במכנס או בכובע שאינו לובש שלפי פוסקים רבים הדבר אינו גורם לשכחה (וגם אם גורם לשכחה – זה לא איסור) לעומת להמתין או לנגב על שולחן שיש סיכוי גדול שיביא אותך לידי איסור?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל