לתרומות לחץ כאן

קדימה בצדקה – עניי עירך או תלמיד חכם? / ספק תלמיד חכם?

שאלה:

שלום לכבוד הרב,

עוד שאלה בענין צדקה הדרך שעושים הים בחו"ל שאדם עני הולך לוועד צדקה ובודקים אותו ומקבלים מידע עליו ואם הכל מסתבר נותנים לו כרטיס ירוק כדי להראות לבני הקהילה שהוועד ממליצים אותו שבאמת זקוק לעזרה. וכך מקובל בין העניים הבאים לבקש עזרה מן הארץ.

השאלה היא, מישהו שהוא רב וטוען שת"ח קודם בסדר ההקדמה לצדקה ושרוצה שיזרו לו ולקבל בלי כל הבדיקות משום שת"ח יש לתת לו עדיפות, האם זה נכון או אם רוצה לקבל עזרה מן מוסד כל שהוא אפילו שלת"ח יש עדיפות לכמה דברים גם הוא צריך להראות המידע שמבקשים מכולם?

והיות אדם ת"ח האם יש לבעלי בתים לתת לו יותר מכל אדם (מן הדין) השואלים או סתם זה תלוי בלב הבעלי בתים?

אשמח לשמוע קצת חות דעת על זה מכם כדי לעשות מצות צדקה בצורה הכי טובה.

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

לבדוק אותו ודאי צריך,  דיני הקדימה הם אחרי שהוא עני. שנית, הועד אינו מחלק צדקה אלא רק מאשר שאדם עני, את דיני הקדימה עושה כל אדם לבדו, כך שהועד אינו קשור לדיני הקדימה, ואין להם כל צורך למנוע אחרים מלאסוף כסף.

לגבי המנהג לבדוק כל אדם ע"י ועד הצדקה אני לא רואה כיצד הוא יוכל להפטר מזה. הרי הם בודקים בגלל הרמאים.. ואולי הוא גם לא תלמיד חכם… בכל אופן בהנחה שהם בדקו אותו ההלכה קובעת שיש עדיפות לתלמיד חכם. ויש הרבה אחרונים שסוברים שת"ח קודם אפילו לעניי עירך. ראה שו"ת פתחי תשובה סי' רנא סק"ג בשם שו"ת שמש צדקה, שו"ת דברי חיים חו"מ סי' סח, וראה עוד בערוך השולחן שם.

אבל אין צורך להאמין לו שהוא ת"ח. מצינו הרבה פעמים בש"ס שתלמידי חכמים ביקשו את זכותם, ואז נשאלו מי אומר שאתה ת"ח, נשאל אותך שאלה ונראה מה תשיב וכד'. כלומר, ודאי שניתן לבדוק האם הוא ראוי להקרא ת"ח או לא. אמנם יש להסתפק אדם שאינו יכול לבדוק האם הוא ת"ח או לא. ומצד אחד בא לפניו עני מעירו האם הוא קודם לאדם הטוען שהוא ת"ח או לא. לכאורה מסברא היה נראה שאינו קודם. משום שאותו עני יש לו ודאי קדימה, והשאלה היא לגבי השני האם הוא קודם או לא, ומספק אינו דוחה את הודאי. ועדיין צ"ע בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל