לתרומות לחץ כאן

שידור רדיו של יהודי שהוקלט בחו״ל בשבת

‏האים מותר לשמוע בימי חול תוכנית רדיו שהוקלטה על ידי יהודי שדרן בשבת בחוץ לארץ? הרי אנו נהנים ולא הוא ממעשה החילול וכמוכן אין אנו מעודדים אותו לחלל יותר שהרי אין לנו השפעה על השידורים בחוץ לארץ שבעיקר שומעים גוים

תשובה:

שלום רב

חכמים אסרו כל הנאה ממעשה שבת של יהודי [לאותה שבת ולאחר שבת בכדי שיעשו, וכאן יש להחמיר יותר כפי שיבואר], ולא ניתן לחלק מדעתנו על פי סברות שונות שכאן יש חשש שיבקשו ממנו שוב וכאן לא וכו'…

בשונה מבישול מאכל או כל דבר אחר שניתן להעשות גם אחרי שבת, וממילא הוא אסור בהנאה לאחרים רק בשבת עצמה וכאשר המחלל הוא אדם חילוני או גוי, גם לאחר שעובר הזמן בו ניתן הדבר להעשות לאחר השבת, כאן שלא ניתן להקליט את התוכנית אלא בשבת עצמה, משום שאז הדברים מתרחשים וכו', נמצא שלא שייך המושג להמתין במוצאי שבת בכדי שיעשו, ולעולם נחשב הדבר כהנאה ממעשה שבת, ואסור להנות. כך הורה הגרי"ש אלישיב. הדבר נכון גם לגבי משחק כדורגל שהוסרט בשבת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב
    בתשובה הרב כתב לאסור.
    והנה 'מעשה שבת' של יהודי מותר בהנאה לאחר השבת.

    ואין צריך להמתין 'בכדי שיעשו', כי רק בגוי אמרו חכמים להמתין 'בכדי שיעשו', וצריך להמתין לא רק הזמן שלוקח לגוי לעשות המלאכה, אלא גם הזמן שילך ויחזור, ואם אין הדרך ללכת בלילה צריך להמתין עד יום ראשון בבוקר (כמבואר בשו"ע הרב סימן שכה סעיף יג, וסימן תקטו סעיף ב), ובגוי יש לדון שכיון שאפשר להקליט רק בזמן של התוכנית שהיא בשבת נמצא שהזמן של בכדי שיעשו הוא בשבת הבאה וחוזר חלילה ויש לדון לאסור הקלטה זו עולמית.

    אך כל זה דוקא בגוי. אבל ביהודי אין את הדין של בכדי שיעשו (למעט באיסור שהיה (ראה שו"ע הרב סי' שיח סעף א), ואיסור מערים ביו"ט (ראה שו"ע הרב סי' תקג סעיף יב) שהם איסורים קלים בעיני הבריות).

    ולכן בנדו"ד שהיהודי משדר את התוכנית בחו"ל ונמצא שעושה זה בשביל גוים, יש להתיר לאחר השבת. (ואין לאסור כאן עולמית לקהל המאזינים מטעם שהדבר נעשה בשבילם. כי גם אי נימא שהמג"א אוסר 'למי שנתבשל בשבילו' (והרבה לומדים שאינו אוסר למי שנתבשל בשבילו. אך גם אם נימא כן) מ"מ ה"ה שדרן בחו"ל וקהל המאזינים הוא גויים. (אא"כ נימא שהקליט לרבים הרי כל יהודי נחשב כמי שהוקלט בשבילו ויש לאסור אך אין נראה לומר כן).

    לפי הנ"ל נראה שאם יש תוכנית רדיו בחו"ל שמשתתף בה יהודי בשבת, מותר לשמוע תוכנית זו לאחר השבת. אך היות שאיני רב, נא אל יסמוך הקורא על דברי אלו, ויתייעץ תחילה עם רב מורה הוראה הבקי בהלכות אלו.

  2. כבר הוכחנו בכמה מקומות שדעת המשנה ברורה להחמיר ביהודי מומר כמו בגוי וכפי המחלוקת הידועה בענין זה.
    שנית, הסברנו שדבר שניתן להקליטו רק בשבת – אסור עולמית, בלי קשר לסוגית בכדי שיעשו, משום שגם לאחר שבת זו הנאה ממעשה שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל