לתרומות לחץ כאן

המתנה לאחר אכילת חלב / גבינה צהובה

שלום
שמעתי שאפשר אחרי כוס חלב לשטוף הפה ומיד לאכול בשרי,מה קורה אחרי שוקולד חלב או גבינה לבנה פשוטה האם גם אפשר לנהוג כך?(לעדות המזרח)וגבינה צהובה תוצרת ישראל?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

המנהג הוא שמלבד הקינוח והדחת הפה ממתינים חצי שעה. אבל אמת שמעיקר הדין אין צורך. קינוח והדחה, היינו אכילת דבר קשה ושטיפת הפה במים. ראה שו"ע פט ב וברמ"א שם. אין הבדל בין חלב לגבינה לבנה ושוקולד.

לגבי גבינה צהובה: בשולחן ערוך יו”ד סי’ פט סעי’ ג נאמר, שמה שאין חיוב המתנה לאחר אכילת חלב קודם אכילת הבשר הוא רק בדברים רכים, אבל גבינה קשה שמשהים אותה 6 חודשים קודם אכילתה וטעמה חזק מאוד, יש להמתין לאחריה 6 שעות כמו אחרי אכילת בשר. ונחלקו פוסקי זמנינו, בדין גבינות קשות של ימינו כגון “גבינה צהובה” האם דינם כגבינה קשה או שדינם כגבינה רכה, מאחר וגבינה זו הינה גבינה קשה אלא שאינה עומדת ששה חדשים, הגרי”ש אלישיב ושו”ת שבט הלוי ח”ב סי’ לה סברו שכדאי להחמיר למרות שזמנה אינה אורכת זמן רב כגבינה קשה משום שאין אנו יודעים כמה זמן אורכת כל גבינה, וגם משום שנעשית ע”י חומרים שמייבשים אותה כאילו עמדה ששה חדשים, אולם, הגר”א קוטלר והגר”מ מדעברצין ועוד רבים מפוסקי זמנינו נקטו שמאחר ודין המתנה בגבינה קשה אינו מעיקר הדין ואין זה אלא מנהג, אין דיני המתנה בינו לבין בשר נאמר רק בגבינה שעמדה ששה חדשים בפועל. וכמדומה שכך מנהג רוב העולם. כלומר, בגבינה הצהובה הקיימת היום אין צורך מעיקר הדין להמתין 6 שעות אבל כדאי להחמיר.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ההמתנה לאחר גבינה זה לא מדברי הרמ"א והשו"ע לא מסכים לזה? אני יודע שהבן איש חי הביא דין זה אבל בני עדות המזרח האם נהגו כן?

  2. לאחרונה ראיתי מהרב של תנובה שגם היום יש שתים (או שלוש) גבינות ששהות מעל חצי שנה (הוא הזכיר את שמם אך איני זוכר).
    וכן כאשר הייתי במחלבת המאירי בצפת נאמר שיש גבינה ששוהה שנה.

    הוי אומר בגבינות מיוחדות ויקרות יש לברר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל