לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים לסעודה לאחר שעשה צרכיו

שלום רב.
אם אני ניכנס לבית כיסא ומיד ניכנס לסעודה,
האם צריך לעשות נטילה פעמיים אחד אשר יצר ואחד לסעודה, או מספיק פעם אחד?

תשובה:

שלום רב

בענין זה יש כמה מנהגים שונים, ונראה שהיותר מקובל, הוא לאחר השירותים לרוחץ ידיו ללא כלי לברך אשר יצר ולגעת בנעליים ולאחר מכן ליטול ידים שנית.

מקורות:

בשולחן ערוך אורח חיים סימן קסה סעי’ א כתב: העושה צרכיו ורוצה לאכול, יטול ב’ פעמים. על הראשונה מברך: אשר יצר, ועל השנייה מברך: על נט”י. ואם אינו רוצה ליטול אלא פעם אחת, לאחר ששפך פעם אחת על ידיו ומשפשף, יברך: אשר יצר, ואח”כ בשעת ניגוב יברך: ענט”י. אולם, במשנה ברורה שם הביא בשם המגן אברהם ועוד אחרונים, שבפעם הראשונה לא יטול נטילה גמורה אלא רק עד סוף אצבעותיו, שאם לא כן לא יוכל לברך על הנטילה השניה שכן כבר ידיו טהורות.

אפשרות נוספת יש, בנטילה הראשונה ליטול ללא כלי, שכן מעיקר הדין נטילת ידים אחרי שירותים אינה טעונה כלי. לאחר מכן יגע בנעליים וכיוצא בזה ובאופן זה ודאי יתחייב נטילה נוספת. וראה הליכות שלמה פרק כו שכך נהג הגרש”ז אויערבך.

אולם, בס’ תשובות והנהגות ח”א סי’ קסח הביא שהחפץ חיים הורה למעשה ליטול ידיו רק פעם אחת לברך על נטילת ידים לנגב את הידים לברך אשר יצר ורק אחר כך המוציא, וכך הובא בדינים והנהגות חזון איש פרק ו סעי’ ח. ובארחות רבינו ח”א עמ’ עח.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכתחילה יש לומר אשר יצר מיד, אולם אמת שעד חצי שעה ניתן עוד לברך לכל הדעות, ויש אומרים אף יותר מכך, עד שיזדקק להתפנות שנית. אולם הפוסקים נתנו את העצות הנ"ל כיון שכאמור לכתחילה אין לדחות את הברכה.

  2. פלא מש"כ הרב המשיב דהמנהג ליטול ידיו בלא כלי ואח"כ לגעת בנעלים, והרי אם נוטל ידיו בלא כלי צריך מדינא נט"י לסעודה ואיןצורך כלל לטנף ידיו!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל