לתרומות לחץ כאן

שאלות שונות בדיני מוקצה ובדיני תפילה

שלום כבוד הרב יש לי כמה שאלות
1.ביום שבת אם יש תרופה האם זה דבר שנחשב מוקצה?
2.ביום שבת מותר ללטף בעלי חיים כמו כלב? יש לי כלבה בבית ויש לי קצת בעיה עם הנושא הזה של הכלבה האם מותר ללטף או לקשור אותה ובכך כמעט ובוודאות לגעת בא כי שמעתי שיש כמה דעות שאומרים שמותר ויש כמה שאומרים שזה אסור
3.ביום שבת אם נגיד היה משהוא שהוא מוקצה נגיד כמו שלט על השולחן ,מותר לי לקחת נגיד מקל להעיף את הפלאפון מהשולחן ואז ללמוד עליו?
4.אם ביום שבת משהוא בבית הדליק אור בחדר ואני יודע אתזה מותר לי ללמוד בחדר?
5.לגבי הנושא של נדרים,אם בן אדם נודר לדוגמא אני נודר שאני מניח תפילין,לפי מה שהבנתי נדר לא חל על נדר ,ובעוון נדרים לא עלינו מתים אישה וילדים של בן אדם,אם בן אדם התחיל להניח אחרי שהוא נדר אתזה ואז הוא הפסיק להניח תפילין ולא עשה התרה,האם הוא יענש על זה שהוא לא הניח תפילין וגם על זה שהוא הפר נדר? או שמאחר והנדר לא חל על נדר הנדר שהוא נדר שהוא יניח תפילין בטל והוא לא יענש עלזה?
6.יש לי בעיה קצת עם כל הנושא הזה של נדרים,מכל מיני מצבים
לפי מה שהבנתי נדר לא חל על נדר,אם עכשיו אני משתדל לשמוע שיעורי מוסר דרך הפלאפון,יש ימים שיוצא לי לשמוע שעתיים ויש ימים אם אני יושב בבית אני יכול להגיע ליותר שעות,אם יצא לי שבמשך שלוש ימים אני שמעתי זמן קבוע של שעות נגיד שמעתי 5 שעות הרצאות בבית במשך שלוש ימים,מצד אחד כתוב בתורה והגיתם בו יומם ולילה וזה נדר,מצד שני זה כאילו שקיימתי מנהג במשך שלוש פעמים אז עכשיו האם אני מחוייב מבחינת נדר או שלא? כי יש כל כך הרבה דברים שאני עשיתי אותם במשך שלוש פעמים ואני מתבייש לעשות התרה עליהם או שיש לי ספק אם זה נדר או לא
6.לאיזה דברים אפשר לקרוא מנהג טוב שמקיימים אותו שלוש פעמים?
כי אם בן אדם קורא כל יום 10 פרקי תהילים מצד אחד הוא מקיים והגיתם בו יומם ולילה מצד שזה נדר שחל על נדר כי כבר ננדרנו על והגיתם בו יומם ולילה במעמד הר סיני,אז האם זה נחשב כאילו הוא מתחייב בנדר עכשיו כל יום לקרוא 10 פרקי תהילים?
7.אם קיבלתי על עצמי לקרוא כל יום בספר 20 סימנים,עכשיו יצא לי 3 ימים ראשונים לקרוא בקול,ועכשיו לא תמיד יוצא לי לקרוא בקול כי אני לא ממש ממשפחה דתית הדוקה אלא מסורתית כזה ויש לי קצת בעיה עם ההורים,האם אני מתחייב בנדר לקרוא עכשיו בקול אתזה או שלא? כי אני עקרונית קיבלתי על עצמי לקרוא 20 סימנים לא משנה אם זה בקול או בלב אבל יצא לי לקרוא בקול כבר שלוש פעמים.
8.לגבי ברכת המזון,אם יוצא שאני אוכל לחם ואני ממהר למקום כלשהוא ,האם מותר לי לקרוא ברכת המזון כל היום או שאני שמותר לי לקרוא רק אחרי זמן מסויים או 72 דקות ,כי זה בעיה בעיקר בבוקר כי לא תמיד יוצא לי לקרוא אתזה בבוקר כי אני ממהר ללכת לאוטובוס ואין לי הרבה זמן לקרוא אתזה,וגם אני לא יודע בדיוק כמה זמן עבר מאז שאכלתי
9.לפי מה שהבנתי בבוקר עד שאני לא מתפלל אסור לי לאכול,עכשיו ברוב הבקרים אני לא קורא את כל תפילה שחרית אז קורא רק שמע ישראל עד סוף תפילת עמידה,עכשיו אם יש בוקר שאני התעוררתי מאוחר ואין לי זמן גם לקרוא אתזה האם מותר לי לברך על התפילין ולהוריד ואז לאכול?
כי בבוקר יש לי בית ספר וההורים רוצים שאני ימהר לבית ספר אז מה בדיוק אני עושה כדי שיהיה מותר לי לאכול?
10.בתפילת שמונה עשרה האם כדי לצאת ידי חובה צריך לקרוא את התפילה בלחש כדי שתשמע אתזה באוזניים או שמספיק להגיד את המילים בפה?
11.יוצא הרבה פעמים שאני קורא קצת לאט בתפילה ומתחילים להגיד קדיש,אם נגיד בסוף תפילה כשאומרים עלינו לשבח ואחר כך אומרים קדיש ואני לא סיימתי עד הסוף,האם אני חייב לעצור באמצע ולענות לקדיש או שאפשר להמשיך עד הסוף?

תשובה:

שלום רב

מחמת ריבוי השאלות נענה בקצרה:

  1. תרופות שיש להן שימוש מצוי בשבת, כמו אקמול [כאב ראש אינו מתיר נטילת תרופה אא"כ ממש צריך לשכב מחמת הכאב] אינן מוקצה, אבל תרופות שהשימוש בהן פחות מצוי נחשבות מוקצה אא"כ כבר מערב שבת היה בבית חולה הנזקק להן. ראה ארחות שבת ח"ב עמ' ס.
  2. לדעת רוב הפוסקים אין ללטף חיות מחמד בשבת, ראה כאן ובתגובות, אף שיש שהקלו בזה בזמנינו שהם מיועדות לכך, וכן צידד הגרש”ז אויערבך, כך שראוי להחמיר והמיקל יש לו על מי לסמוך.
  3. בענין זה נחלקו הפוסקים אם דחיפה במקל נחשבת טלטול מן הצד המותרת כדי לפנות את השולחן וכדמה או לא, ראה ט"ז ש"ח ס"ק יח שמתיר, ובבאר היטב שם ס"ק לד שמקשה שיש בענין זה סתירה בט"ז, וראה משנה ברורה שם ס"ק קטו שפסק להתיר כשהדבר נעשה לצורך דבר המותר כמו במקרה שלך, אום השו"ע הרב שם עי' ס אוסר זאת וסוסר שזה כמו טלטול ביד ממש. לא דיברנו כאן על דין בסיס וגדריו.
  4. כיון שזה הבית שלך ולא ניתן לאסור עליך את השימוש בו, כל שימוש שיכולת לעשות גם בלי הפעולה האסורה תוכל לעשות גם עכשיו.
  5. נדר חל גם על מצוה כמבואר בנדרים דף ח, ומכל מקום חשוב לדעת שתפילין זה דבר שלא מוותרים עליו לעולם.
  6. זה גם קבלה טובה כיון שלקיום המצוה בדיעבד היה די לו בפחות, ראה נדרים שם.
  7. קבלה טובה נחשבת נדר רק אם החלטת לנהוג כך קבוע, מה שיצא לך במקרה לא מחייב להבא.
  8. חובה לברך במקום האכילה ורק עד שיעור עיכול שזה באכילה מועטת 72 דק' ובאכילה מרובה שמרגישים שובע הרבה זמן, כל זמן שעוד שבעים. אין כזה דבר אין לי זמן, אם אין זמן אל תאכל לחם אלא עוגה שברכתה קצרה יותר. חלילה לבטל ברכת המזון! זו אחת הברכות הבודדות שהיא מדאורייתא ולא מדברי חכמים!
  9. האיסור לאכול לפני התפילה אינו נוגע לאיסור שלא לאכול לפני הנחת תפילין, אלו שני דינים נפרדים וגם באופן זה אסור לאכול.עשה מאמץ עם התפילה, חבל מאוד לוותר! הנושא של האכילה הוא שולי לגמרי! זה קצת לא מידתי לוותר על עצם התפילה ולדון מה עם האיסור אכילה… העיקר הוא עצם חיוב התפילה, האכילה זה עוד ענין הנלווה לזה.
  10. לכתחילה יש לומר באופן שאם המקום היה שקט היית שומע באוזניים ובכל מקרה צריך דיבור לא הנעת השפתיים בלבד.
  11. עד אלוקי נצור אסור לענות כלום, אם אתה באלוקי נצור, אתה יכול להפסיק לומר יהיו לרצון וכו' ואז לענות אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא ואז להמשיך, שאר אמנים אסור לענות עד שגומרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל