לתרומות לחץ כאן

נתתי צדקה בקופת צדקה אצלי בבית ורוקנתי אותה לצדקה אחרת

בביתנו היתה קופת צדקה שנועד למוסד תורני מסוים לזיכוי הרבים ולאחר הרבה זמן שלא רוקנו את הקופה נתנו את הכסף בתוכו למוסד תורני אחר. האם שייך בכהאי כוונא חשש גזל?

תשובה:

שלום רב,

חשש גזל ודאי יש כאן.

ראה בשו"ע חו"מ סי' ר' סעי' ג', האם כליו של קונה ברשות מוכר קונה או לא. כלומר, האם בכך שהמוכר שם חפץ בכלי של המקבל המונח ברשותו, קונה המקבל מדין קנין חצר או לא. יש בזה ספק בגמרא. ולכן פסק השו"ע שהקונה לא קנה, ויש שם מחלוקת בין הש"ך ונתיבות המשפט האם בעצם העובדה שהמוכר (במקרה זה אתה) הכניס את הכלי של הקונה (של המוסד) לביתו, הוא כאומר תקנה בכך שאני מכניס שם חפצים, וממילא לשיטה זו, ודאי שהמוסד זכה בזה. והדעה החולקת (הנתיבות) אם לא אמר מפורש שהוא מקנה ע"י שהוא מכניס שם חפצים המוסד לא קנה. אולם כבר כתבו הפוסקים בנידון זה שהמוסד זכה משום שבדרך כלל התורם מתכוון שהמוסד יזכה בזה ע"י שהוא שם כספי צדקה שם. ראה עוד כאן בסעיף 5.

אולם זאת יש לדעת, שאם לא חשבתם דווקא על המוסד הספציפי הזה, אלא סברתם שנתינת צדקה בקופה הזו כמוה כהפרשת צדקה לאו דווקא למוסד הזה ותו לא. לכאורה זה תלוי במחלוקת הנ"ל, ומיקר הדין המוציא מחברו עליו הראיה. כלומר, אתם פטורים מלשלם למוסד. [אין זה שייך למחלוקת הראשונים (הרשב"א והר"ן) האם ספק צדקה הוא ספק איסורים שצריך להחמיר או כספק בממונות שאפשר להקל].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל