לתרומות לחץ כאן

שינוי יעוד של כסף הניתן לקופת צדקה

יש לנו עסק
ויתאספו לנו קופות צדקה
אנחנו לא יודעים בכלל של מי הם
ורוצים לתרום אותם לארגון מסויים
מותר לנו?

תשובה:

שלום רב

אם מדובר בקופות של ארגונים מסוימים לא ניתן לתת את הכסף לאירגונים אחרים, שכן ברגע שהכסף נכנס לקופה זכה בו אותו האירגון. מה שצריך לעשות הוא לחפש על הקופה את מספר הטלפון של האירגון ולבקש מהם שיבואו לקחת את הכסף, או לחילופין לשלוח להם צ'ק בדואר על אותו הסכום שיש בקופה. במקרה שהם לא באים [מצוי…] ולא ניתן לשלוח בדואר, תוכל לבקש את האחראי באירגון ולהודיע לו שאם אינו בא עד תאריך פלוני מבחינתך זה ויתור על הכסף והפנייתו לצדקה אחרת. הגבאי הממונה באירגון רשאי להחליט שסכום פעוט אינו מצדיק את הטירחה להגיע.

מקורות:

כסף שניתן לקופת צדקה, כתב בשו”ת מאמר מרדכי סימן טו, שדינו ככסף שהגיע לידו של גבאי הצדקה ששוב לא ניתן לשנות את יעודו, משום שקופת הצדקה שייכת לאירגון אליו מיועדים הכספים שבתוכה, וממילא היא קונה את הכסף לאותו אירגון מדין “קנין חצר”. חידושו זה, הובא להלכה בשו”ת מהרי”א הלוי ח”ב סי’ מט, שו”ת בית יצחק או”ח סי’ כא, שו”ת מנחת יצחק ח”ח סי’ פו, ועוד רבים. לפיכך, יש שיעצו להתנות לכתחילה בזמן שנותנים כסף בקופה זו בפעם הראשונה, שאינו אנו רוצים לזכות את הכסף לאותו אירגון עד שיגיע גבאי הצדקה לבית ליטול את הקופה. על ידי כך, נוכל לשנות את יעודו של הכסף במקרה שאותו אירגון יתרשל ולא יבוא לבקש את שלו. אולם, אדם שלא התנה כך, לא יוכל לכאורה לשנו את יעודו של הכסף למטרה אחרת.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. ב"ה
    מהו המקור להמשך: "במקרה שהם לא באים [מצוי…] ולא ניתן לשלוח בדואר, תוכל לבקש את האחראי באירגון ולהודיע לו שאם אינו בא עד תאריך פלוני מבחינתך זה ויתור על הכסף והפנייתו לצדקה אחרת". שמשמעותו, שגם באם לא קיבלתי תגובה. יהיה הדין כנ"ל.

  2. אין לי מקור לכך, אבל ברור בעיני שאתה לא אמור לרדוף אחרי הרוח בשביל כמה פרוטות, ברגע שהבן אדם לא מתייחס והודעת לו שמבחינתך חוסר יחס פירושה ויתור, אז בעצם הוא ויתר…

  3. ב"ה.

    עיקר השאלה הייתה מפני שבסיום התשובה נכתב: אולם, אדם שלא התנה כך, לא יוכל לכאורה לשנות את ייעודו של הכסף למטרה אחרת.

  4. כמובן, אבל כאשר מנהל האירגון מוותר על שלו ואינו מעוניין לבוא לקחת, זוהי זכותו כמנהל, ואז הכסף עובר לצדקה אחרת.

  5. אדם שנוהג ללוות כסף מקופות הצדקה בעת הצורך, יש לראות במנהג זה כאילו התנה שהקופה לא תשמש כקניין חצר עבור המוסד. עיין עלון המשפט גליון 34 עמוד ב דין 5.

    דבר שאינו שווה הרבה ועל פי רוב אנשים לא יטרחו לבוא לקחת, הרי זה מותר מדין אבידה מדעת לאחר שנודע לבעלים וכדין מכנשתא דבי דרי. עיין עלון המשפט גליון 75 עמוד 2 דין 5. אלא שיש לדון אם שייך דין זה אף בצדקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל