לתרומות לחץ כאן

פסיק רישא ומלאכה שאינה צריכה לגופה

בס"ד.
שלום,
האם יש מצב של פסיק רישא במלאכה שאינה צריכה לגופה?
הרי זה שילוב של 2 דברים שונים לכאורה , פסיק רישא מוגדר כעושה פעולה מותרת וכתוצאה ממנה נגררת פעולה אסורה שאינו מכוון לה כלל ואילו במלאכה שאינה צריכה לגופה הרי הוא מכוון להדיא מלאכה האסורה רק שאינו צריך לתוצאה הרגילה שלה.
תודה. ערן.

תשובה:

בעצם כיוונת כאן לשאלה גדולה ומפורסמת, וכבר עמד על כך הערוך השולחן בפתיחתו להל’ שבת, שהיאך יתכן שמלאכה שאינה צריכה לגופה [וכמו אדם החופר בור לצורך עפרו] אינה אסורה אלא מדרבנן, הרי יש כאן פסיק רישא שתעשה חפירה האסורה מצד מלאכת חורש, ופסיק רישא אסור מדאורייתא, וכמו שאמרו חכמים שהגורר ספסל ופסיק ריש שיעשה חריץ [כלומר בהכרח יעשה חריץ] עובר במלאכת חורש דאורייתא.

הוא משיב כך: כאשר אדם גורר ספסל הוא אינו מתכוין כלל לעשיית החריץ, ולכן, כיון שהחריץ בהכרח נעשה נמצא שנעשתה מלאכה על ידי מעשיו. אולם, החופר בור ואינו צריך אלא לעפרו, הוא מתכוין לאותה פעולה אלא שהוא מיחד לה תכלית אחרת, ולכן המעשה כלל אינו מוגדר כמעשה של חרישה אלא כמעשה של כריית חול.

ונבאר יותר: על הסיבה לכך שפסיק רישא אסור מדאורייתא מצינו שני פירושים באחרונים, יש מפרשים, שהואיל והמעשה בהכרח יעשה נחשב הדבר כאילו עשה זאת במתכוין, ויש סוברים, שלא הצריכה התורה כוונה בעשייה אלא כדי להגדיר את העשייה כמלאכה אסורה, אולם כשהמלאכה בהכרח תעשה היא מוגדרת מאליה. טעמים אלו אינם שייכים אלא במי שעושה שלא במתכוין אבל כאשר הוא מכוין לפעולה ולא לתכליתה, נמצא שהוא מגדיר את מעשיו באופן שונה מזה שאסרה תורה ובזה אינו עובר אלא מדברי חכמים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל