לתרומות לחץ כאן

מראית העין בהשכרת חדר לחילוני

שלום לכם
נשאלתי מאדם שקנה דירה גדולה ויש בתוך בית חדר שמשכירים אותו והנה בא מחלל שבת להשכירו והשאלה אם אפשר להשכיר לו והגם דנראה דמצד איסור לפני עור אין כאן היות ויכול להשיג במקום אחר ואין בזה איסור מסייע כיון דהוא לא בשעת העבירה וגם הוא מזיד ככל מחלל שבת אבל מכל מקום יש לשאול האם יש בזה משום מראית העין כי מבחוץ הבית נראה רק אחד ואם כן כשהוא יבא בשבת ברכב או בקניות וכדו' יחשבו שהבעל הבית ציוה לו לעשות

תשובה:

שלום רב

לא מצאתי בענין דבר מפורש, אבל נראה מסברא להקל בזה משתי סיבות: ראשית, לא מצאנו גזירה זו אלא באופן שבעצם המעשה מונח שפעולת האיסור תעשה בשבת, כלומר שהוא משאיל לו את הכלי סמוך לחשיכה או בשבת עצמה, ובעצם מורה לו לקחת את הכלי בזמן שיש בו בעיה של מראית העין, אבל אם הוא משכיר לו את הבית באמצע השבוע והשוכר בוחר לעשות שם חילולי שבת, זה לא היה מונח בגוף המעשה ומותר.

והעיקר, לא מצאנו איסור של מראית העין כזו ביהודי שבעצם עושה מלאכתו באיסור, הרי בעצם מבחינת המשכיר גם השוכר לא אמור לעשות מעשה אסור בשבת, שהרי גם הוא יהודי, ומה שאותו יהודי כנראה יבחר לחטוא זה כבר לא אמור להיות חשבון של המשכיר, שמבחינתו הבית אמור היה לשבות בשבת.

כמו כן לא מצאנו איסור מראית העין אלא כשהדבר נעשה בתוך ביתו של הישראל, כאן הבית כבר מושכר אלא שאנשים לא יודעים זאת, ואפשר שהודעה זו אינה כבר בתחום אחריותו.

מלבד זאת לא מצאנו שחששו למראית העין כזו שיהודי יבקש מחילוני לחלל שבת, וכפי שלענין מעשה שבת הקלו במעשה שבת של יהודי יותר משל גוי שאינו צריך להמתין בכדי שיעשו. לפי שלא הגיוני שכך יעשה.

חנוכה שמח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל