לתרומות לחץ כאן

לימוד תורה עם חילוני שלא בירך ברכות התורה

על מה סומכים רבנים שמעבירים שיעורי תורה לזיכוי הרבים אם הרבים לא מברכים ברכות התורה, הלא אין אומרים לו לאדם חטא כדי שיזכה חברך

שאלה שנייה, אמא שלי קונה ירקות ופירות מהירקן, והיא אמרה לי שהיא שאלה אותו אם יש להם מעשר והוא אמר שכן עושים. האם מותר לי לסמוך על זה?

תשובה:

שלום רב

  1. זו אכן בעיה. הטוב ביותר הוא אם לפני השיעור היה הרב מברך עם השומעים, בשעת הדחק שזה לא יתקבל בברכה… כאשר הרב הוא המלמד והשומעים רק מאזינים, יש לסמוך על שיטת השולחן ערוך בסי' מז סעיף א שהרהור בדברי תורה אינו מחוייב בברכה, ואף שהגר"א שם חולק, ודאי יש לנו אילן גדול להתלות עליו הלא הוא מרן השו"ע. עד כאן דברים פשוטים, אולם מסברא נראה לי למרות שאין לי מקור לכך, שעל כגון דא אמרו "עת לעשות לה' הפרו תורתך", כאשר בא לפניך אדם שניתן ללמד אותו ולא ניתן לברך איתו, יש ללמוד איתו וכך יתקרב ולא לרחק אותו חלילה, ועל דרך מה שאמרו חכמים "חלל עליו שבת אחת כדי שיחיה שבתות הרבה" [אין צורך להגיב על הדמיון, לא התכוונתי להשוות ממש בין הנושאים, אלא רק להראות שיש "חריגות"].
  2. אין לרכוש ירקות אלא בחנות המפוקחת על ידי מערכת כשרות טובה. לא נוכל לסמוך על אמירה של מוכר שאיננו יודעים אם הוא ירא שמים, וגם אם הוא כזה, מדובר בהלכות שדורשות הרבה מאוד ידע. תיגש לחנות ותראה איזו כשרות יש להם. לגבי ירקות, במידה ואין כשרות ניתן בדיעבד להפריש לבד, ראה באתר כאן על סדר תרומות ומעשרות, אבל פירות אין לאכול משום חשש ערלה ושביעית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל