לתרומות לחץ כאן

חיים משותפים בין אמא יהודיה לילדיה הדרוזים

שלום

יש לי כמה שאלות כלליות בקשר ליהדות אם תוכלו לענות לי עליהן בבקשה, אני מעוניינת לשאול אותן מכיוון שאמא שלי התגיירה בתחילת השנה (סיפור ארוך שהתחיל אחרי שאבא שלנו נפטר) ומאז יש דברים שנורא נראים לי מוזרים ובמקום להתווכח איתה כל הזמן אני מעוניינת לדעת עד כמה אמת יש בדבריה

1. שאלה ראשונה שאני רוצה לשאול היא בנוגע לכשרות- יש לנו מטבח כשר בבית והכל וכדי לא לריב יותר מידי עם אמא שלי לא אני ולא אח שלי מכניסים דברים לא כשרים הביתה (אפילו שאנחנו בכלל לא יהודים אנחנו דרוזים) אבל מה שאני לא מבינה באמת זה למה אני ואח שלי לא יכולים לבשל בבית? היא אומרת שאם נבשל כל דבר שהוא זה יפסול את הכלים והם יהפכו לטרפים, לפי מה שהבנתי כל האיסור הזה נובע כדי שיהודים לא יתערבבו יותר מידי עם לא יהודים ויתחתנו איתם אבל במקרה הזה אנחנו הילדים שלה ומן הסתם אנחנו לא עומדים להתחתן איתה והקירבה בינינו היא טבעית…… אז אפשר לדעת עדיין למה אסור לנו לבשל בבית? זה מאוד מעצבן אם לאמר את האמת שהיא כופה עלינו לא לבשל שום דבר בבית ואם היא לא בישלה איזה משהו והיא לא בבית באותו רגע אז אין לפעמים כל כך הרבה מה לאכול בשבילנו.

2. עוד שאלה בקשר לכשרות- אמא שלי אוכלת רק אוכל בכשרות מהודרת מה שנקרא כמו כשרות בד"ץ,הרב מחפוד וכו' והיא בכלל לא נוגעת באוכל שבא מכשרויות אחרות כמו כשרות הרבנות או ה-OU, באמת שאני לא מבינה את הקטע הזה, הרי או שאוכל כשר או שהוא לא, נכון?… אז למה כשרות אחת היא ואחרים שכמותה יכולים לאכול אבל כשרויות אחרות לא?

3. שאלה שלישית היא בקשר למזוזה- אמא שלי מנשקת אולי איזה אלף מזוזות ביום, כל פתח שהיא עוברת בו היא אוטומטית מושיטה את ידה אל המזוזה ואז מנשקת את היד, באמת שזה דווקא ממש ממש לא מפריע לי אבל לא מספיק לנשק את המזוזה של הבית פעם בכניסה וביציאה? צריך באמת לנשק גם את כל המזוזות שבפתחים הפנימיים של הבית ובכל מקום אחר שיש בו מזוזה?

4. משהו שבאמת מעליב את האחים שלה זה שהיא לא מוכנה לנשק אותם ולחבק אותם, וחוץ מאח שלי שהוא הבן שלה וסבא שלי שהוא אבא שלה היא לא נוגעת בשום גבר בעולם, לא לוחצת יד אפילו.
זה שהיא לא נוגעת בסתם איזה ידיד או קרוב משפחה סבבה אבל לא לנשק את האחים שלה?! אם היא מנשקת את הבן שלה ואת אבא שלה אז מה הבעיה לחבק גם אחים מכיוון שהם קרובים מדרגה ראשונה?
מצטערת אבל זה נשמע ממש ממש מוגזם וזה ממש לא מקובל אצלנו! אנשים מכבדים אותה ולא נוגעים בה בכוח אבל בהחלט מרימים גבה!

אשמח אם תוכלו מעט להבהיר לי את השאלות האלה ואמנם יש עוד שאלות רבות אבל נסתפק בזה בינתיים

תשובה:

שלום רב,

המצב אכן מעט קשה. וצריך לעשות הכל הן מצדכם והן מצד האמא כדי שתוכלו להמשיך לחיות כמשפחה אוהבת.

אני מקווה שאמא שלכם מקבלת הדרכה טובה כדי להקל עליה ועליכם להמשיך לחיות ביחד. כלומר, לדעת על מה לא ניתן לוותר ועל מה ניתן. אין ספק שאמא שלכם מאד אוהבת אתכם, וכן גם הפוך, לכן חשוב שתלמדו אחד את השני מה הם הצרכים שלה. וכמובן היא צריכה לדעת שאתם רוצים אמא אוהבת שחייה איתכם באחווה וברוגע.

באופן כללי, הייתי מציע לך שדברים שהם קשורים אך ורק לאמא שלך, אל תתערבי לה, זה יקל עליה גם ללכת לקראתכם בדברים שהיא יכולה כשהיא רואה על דברים מסויימים שמאד מפריעים לכם. לדוגמא, ענין הכשרויות. שהיא רוצה לאכול דווקא מכשרות מהודרת יותר. זוהי הבחירה שלה, ואני גם יכול להבין אותה. בדרך כלל נושא הכשרויות הם ברמה הפיקוח על הכנת המאכלים. כשרות מהודרת יותר כלומר היא ברמת פיקוח טובה יותר, ולכן הסיכוי שבכל זאת היא תכשל במאכלים אסורים נמוכה עד אפסית. כשרות ברמה פחותה יותר, הסיכוי גבוה יותר לכן היא מקפידה לאכול דווקא מכשרויות מהודרות יותר. ולדעתי זה לא צריך להפריע להם. זה ענין שלה.

ענין הבישולים, או מה שנקרא בהלכה "בישולי עכו"ם". אכן זה דבר שיכול להפריע, אבל לא ניתן כל כך לגשר עליה. לעצם שאלתך את אכן צודקת סיבת הלכה זו היא כדי למנוע עירבוב בין יהודים לשאינם יהודים, דבר היכול להביא לידי נישואין מעורבים וכד'. כך קבעו חכמים. אולם לאחר שקבעו כך, לא ניתן לשנות את הקביעה הזו. גם במקרים ספציפיים שאולי זה לא שייך. כך בנויה ההלכה.

אבל לעצם הענין, הייתי מציע לכם פשוט לעשות מערכות כלים לבישול נפרדות. אתם תוכלו לבשל בכלים שלכם מה שאתם רוצים בשר חלב וכו'. והיא תבשל בכלים שלה. בדיוק כמו שיש אצלי בבית מערכות כלים נפרדות לבשר וחלב. אני חושב שעם רצון טוב ניתן לחיות בהרמוניה ובהבנה גם בצורה כזו.

לגבי המזוזות. אכן אין חובה כלל לנשק מזוזה. לא בכניסה לבית ולא בכניסה לחדרים. החובה היחידה היא רק לשים מזוזות בפתחים של הבית (או החדרים). אם היא היתה שואלת אותי, הייתי מציע לה להמנע מזה אם זה מפריע לך.

לגבי הנגיעה, בציבור החרדי גם לא מקובל שאח נוגע באחותו הנשואה, כך שזה לא נוגע כ"כ לענין של הדתות השונות המפרידות בין האמא לאחים שלה. כמובן שהאחים צריכים לדעת שההימנעות שלה נוגעת ליהדותה ולהלכה היהודית, ואיך בכך כל דבר בענין עצם היחס שאני בטוח שהיא אוהבת ומעריכה אותם כפי שהיה בכל השנים.

אני מקווה שאולי במעט הצלחתי להניח את דעתך….

שיהיה לכם הרבה הצלחה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל