לתרומות לחץ כאן

ברכה על מאכל שאינו לפניו / ברכה על ההלל לחזן ספרדי בבית כנסת אשכנזי

שלום לרב,

1.תמיד היסתפקתי האם לברך על מים שיוצאים מקולר (האלו שמחוברים לצינור שלא רואים..)
זה בסדר כי אני יכול לשתות במשך דקה שלמה ויגיעו מים חדשים כל הזמן. איך זה בסדר מצד הדין שצריך שמה שיברך יהיה לפניו?

2. נניח אני מכין שניצלים במחבת וחלק מוכנים אז אני מברך עליהם האם אני יכול לפתור גם את אלו שבמחבת שהרי הם לא הגיעו עדין לכדי מוכנות?

3. שמעתי שאלה האם אדם יכול לברך על ציצית ולומר שהוא מברך רק עד חצות ומחצות יברך שוב.? אבל אין ללמוד משחיטה ששני בהמות עומדים לפניו שהרי אלו שני מצוות. שאלתי היא: הרי כל רגע אני מקיים מצוות ציצית מחדש אז למה שאני לא יוכל לברך גם כל רגע מחדש?

4.ספרדי שעולה חזן בר"ח בבית כנסת אשכנזי האם רשאי לברך על ההלל לשיטתם במקום לתת למישהו מהקהל לברך?

תודה רבה וחודש יום ובשורות טובות לכל עמ"י! יישר כוחם על השקעתם הרבה !

תשובה:

שלום רב

1. אתה יכול לברך. הגדר של "מונח לפניו", הוא שהדבר מזומן לו ללא הגבלה וחשש, וממילא, כיון שהמים זורמים זה נחשב לענין דין זה כאילו הכל נמצא לפניו. ראה בענין זה את דברי המשנה ברורה בסי' רו ס"ק יט בשם הפרי מגדים.

2. כנ"ל. באופן זה נחשב הכל כמונח לפניו.

3. הברכה היא תמיד על מעשה המצוה, והמעשה הוא אחד, כל לבישה נמדדת בפני עצמה, למרות שהקיום כלפי שמיא הוא בכל רגע שאדם מעוטף בציצית. וכפי שאכילה נחשבת אחת למרות שכל פירור מחוייב ברכה בפני עצמו.

4. אם הוא ישמש כחזן עליו לנהוג כמנהגם ולברך, ולכן אין לו לעלות חזן לקריאת ההלל כדי שלא לברך ברכה שאינה מתאימה לו לפי מנהגו, אלא יתן לאשכנזי לעבור לפני התיבה באמירת ההלל. במקרה שאכן הוא שימש כחזן בחזרת הש"ץ וחברו האשכנזי קרא את ההלל, אמירת הקדיש לאחר ההלל היא של זה שאמר את החזרת הש"ץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל