לתרומות לחץ כאן

הונאת כשרות ברצועות תפילין

בס"ד
שלום לכב' הרבנים
לאחרונה יצא לעז על רצועות תפילין המיוצרות בירושלים שהינן פסולות ונפשנו בשאלתינו האם ומתי יש לפסול את בעל המפעל שאסור לקנות ממנו את הרצועות ושאר הדברים שהוא מייצר ומה הגדרים בכלל לפסול אדם ולפרסם ברבים האם צריך בית דין לזה? או מספיק קול?או נאסר מדין חשוד על הדבר? אבקש בכל לשון של בקשה פירוט לתשובה הרבה תודה יישר כח

תשובה:

שלום רב

ראשית מדובר במפעל בבני ברק ולא בירושלים, שנית, ברור הדבר שכאשר מדובר באדם שמבצע הונאה בסדר גדול עצום שכזה במזיד, ומכשיל אנשים שלא יצאו ידי חובתם [יתכן שהיה סבור שאפשר להכשיר את הרצועות, אבל בודאי ידע שאינן מהודרות והסתיר את אופן עשייתן והציג כאילו הן עשיות בדרך המקובלת], חובה לפרסם את הדבר ראשית כדי שמי שקנה רצועות אלו ידע שחובה להחליף, ואין צורך להתחשב בו. מלבד זאת, יש מקום לפרסם את שמו למען ישמעו ויראו. הנושא של "קול" "חשוד" אינם רלוונטים כאן שמדובר בבדיקות מעבדה פשוטות שנעשו על ידי כמה מומחים, ובעל הענין אינו מכחיש את הנעשה.

המשנה ברורה פוסק ברורות, שכאשר הצבע יכול להתקלף בפני עצמו הרצועה פסולה. מעבר לכך יש כאן הונאה ברורה בדיני ממונות, לא יתכן למכור דבר ששווה פרוטות במחיר של רצועה רגילה, זהו גזל גמור.

רק נוסיף, שכל הנאמר כאן הוא ביחס למפרסמים שמן הסתם נכנסו לעושי הקורה. אבל באופן אישי כדאי לך להתרחק לגמרי מעיסוק בנושא. הרבנים התריעו, כולם יודעים, מעבר לזה, "להדר" ולפסול את האיש, לגזול לו את פרנסתו. בשאר הדברים, קטונתי, אני לא מכיר ואיני יודע. ומשום כך, כדאי להתרחק. לא תתבקש לתת דין וחשבון מדוע לא ביזת אותו יותר, מדוע לא פירסמת את זה עוד (בפרט שאינך יודע היטב את הפרטים). אבל בהחלט תתן דין וחשבון אם חס וחלילה ביזת והזקת לאדם יותר מהראוי לו.

ראה בחפץ חיים (לשון הרע, כלל י' אות ד' ובבאר מים חיים שם אות ט') שאפילו במקרה שמצווה וחובה לפרסם עוולה של אדם, אסור בשום אופן להגדיל את העוולה יותר מדאי. ואם עושה כן, עובר על איסור מוציא שם רע!

שלא נדע עוד צער!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל