שלום וברכה כבוד הרב,
יש לי כמה שאלות בנושא שבת:
שאלה א. האם מותר לגעת בשבת בכבל של רדיו שלא מחובר לשקע? נניח לדוגמה שהכבל נמצא על הכיסא והוא מנותק ולא מחובר לשקע, ואני רוצה כמובן את הכיסא והכבל מפריע. ועוד דבר אם נגעתי בטעות, זהו חילול שבת חס ושלום?
שאלה ב. האם מותר לגעת בכבל של פלטה, שכן מחובר לחשמל? סתם לגעת מותר? ואם זה לצורך, למשל להזיז אותו כדי שהכבל לא יינגע בפלטה, מותר?
שאלה ג. האם יש בעיה להשתמש בסבון רגיל בשבת? הכוונה לסבון גוף. דוגמה: סבון של הוואי
אני נורא מצטער, ומתענה. אני כל יום בשבוע שאני קם ב"ה, אני רגיל לשטוף פנים עם סבון. וזה מרענן אותי, ומסיר את כל הלכלוך. רציתי לדעת אם יש בעיה עם זה, כי זה נורא קשה לי.
אני לא יכול לשטוף פנים בלי סבון.
זה נקרא לחלל שבת?
שאלה ד. לא עלינו. מה נקרא לחלל שבת. ואם אפשר לקבל דוגמאות של ממש, שזה נקרא ממש חילול שבת. לדוגמה להדליק אש השם יישמור
אני אגיד לך מה, אני פשוט רוצה לוודא שמה שאני עושה הוא לא חילול שבת.
כי אני שומר שבת, אבל כן משתמש בסבון רגיל לשטיפת פנים וידיים בשבת. ידיים אני עוד יכול להסתדר עם סבון נוזלי. אבל סבון נוזלי לפנים? אני לא יכול לסבול את זה
אני כאילו לא נוגע בפלאפון בשבת, לא מדליק אש, כלום כאילו. אני שומר
לכן אני שואל על מנת לוודא שזה בכלל נקרא שאני שומר שבת, ולא חס ושלום מחלל שבת. ושזה לא נקרא שאני שומר בכלל
ממתין לתשובות. תודה רבה רבה! ושאלוקים ייברך אתכם!!!
תשובה:
שלום רב
א. הכבל הזה הוא מוקצה, אבל כיון שסוג המוקצה הזה הוא כלי שמלאכתו לאיסור, מותר לטלטלו לצורך מקומו, ולכן אם זה מפריע לך לשבת את יכול להרימו. אמנם, דעת הרבה פוסקים שכלי שמלאכתו לאיסור שאין לו כלל תשמיש של היתר אסור לטלטלו כלל, אפילו לצורך מקומו, יש להזיז את הכבל ברגל, כיון שהמנהג כדעת המשנה ברורה שטילטול בגופו מותר, שלא כדעת החזון איש.
ב. כנ"ל.
ג. מותר להשתמש בסבון נוזלי בשבת, אסור להשתמש במוצק, ואינני יודע למה אתה לא יכול לסבול את זה בפנים, זה הרבה יותר עדין ונעים.
כבל של פלטה לכאורה הוי מוקצה של שלהבת דאין בזה ההיתר של צורך גופו ומקומו [הכבל הוי חלק מהפלטה]
מסופקני. בכל אופן כשהיא לא עובדת ודאי הנושא כדלעיל.
באמת זה חשוב לברר אם כבל של פלטה מחובר מותר להזיז לצורך מקומו. אני מוצאת את עצמי עושה זאת מידי פעם.
כפי שהסברתי מותר רק ברגל או במרפק.
שלום לכם ותודה על כל העזרה.
רציתי לשאול, הרבה פעמים קורה שאני רוצה להזיז משהו שהוא אינו מוקצה, ואני יודעת מראש שהכבל שנוגע בו יזוז. זה מותר?
מותר, זה נקרא טלטול מן הצד לצורך דבר המותר.
השאר תגובה