לתרומות לחץ כאן

מה בין שוגג למתעסק בשבת

שלוםֱ שטפתי את הצלחת שלי בשבת קודש עם סקוץ מתוך ידיעה שזה סקוץ של שבת ואז גילתי שזה היה סקוץ רגיל, נמצא שסחטתי בשבת. השאלה שלי היא כך, מזיד לא היה כי לא ידעתי, וגם שוגג זה לא, כי לא שכחתי שהיום שבת ולא שכחתי שהמלאכה הזו אסורה אלא פשוט הייתי שוגג במציאות. האם זה נחשב שוגג או יש לזה דין של מתעסק ולפי זה לא חטאתי.? אשמח גם להסבר בשפה פשוטה מה זה בדיוק מתעסק אני מתבלבל עם דבר שאינו מתכוין. תודה!

תשובה:

שלום רב

זה עדיין מדובר בשוגג ולא במתעסק. מתעסק פירושו שהוא כלל לא מתכוין למעשה האסור, מרים מהאדמה ירק מתוך מחשבה שהוא תלוש ונמצא שהיה מחובר ותלש בשבת, כאן ידעת מה אתה עושה ושאתה סוחט מים מהסקוצ', שהרי ביצעת זאת בידיך ממש מתוך מחשבה, אלא שסברת שמותר לעשות זאת בשבת כיון שהוא "סקוצ' שבת", שהרי בסקוצ' אמיתי של שבת כלל לא מתבצעת פעולת סחיטה מדובר סתם בסליל של חוט פלסטיק, אילו היית רואה אותו לא היית מחליף ביניהם, כך שלמעשה ביצעת פעולה מתוך כוונה תחילה במחשבה שהיא מותרת בשבת, וזה שוגג קלסי.

דבר שאינו מתכוין הגדרתו שונה ממתעסק, בדבר שאינו מתכוין אני בכלל עוסק בפעולה אחרת ומתכוין לה ובדרך אגב מתבצעת פעולה אחרת, למשל, אדם גורר ספסל וללא שימת ל וכוונה תחילה הוא מבצע פעולת חרישה בקרקע. במתעסק אני מבצע פעולה מתוך כוונה תחילה אלא שהייתי סבור שאני עושה דבר אחד ונמצא שהוא אחר, או לחלופין לא רציתי לעשות שום דבר והמלאכה נעשתה בעצמה, כמו אדם שנשען על הקיר ומכבה בכך את מתג החשמל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל