לתרומות לחץ כאן

פדיון מעות מעשר שני על פירות או סוכר

שלום, המקרה שלי הוא כזה: יש לי כרגע שקית עם הרבה מטבעות (לפחות 70 פלוס) שכולם הם מטבעות של מעשר שני. לפעמים שהיו פירות שטעונים הפרשה ולא היה לי כסף זמין, הייתי לוקח שקל קדוש מהשקית, ופודה אותו על מטבע אחר כדי להוציאו לחולין, ולכן בין המטבעות יש לי כמה מטבעות שנתפשה בהם קדושה ממטבע שנתפש בקדושה מפרי.. ואת כל זה אני כותב כי התודעתי לאחורנה מאחד הרבנים באתר.. שיש בעיה לחלל את אותם המטבעות שכבר חוללו פעמיים, פעם נוספת. ועכשיו לפני פסח אני תכננתי לקחת מטבע ולפדות את כל השקית ואותו להשמיד.. אבל מכיוון שיש לי שם את המטבעות הנ״ל מעורבים עם השאר אין לי אפשרות [לכאורה] לחלל.. כי אני אעבור על איסור ״הפעם השלישית״ ( ; ).
מאז אני שאלתי כמה רבנים בעניין והם לא הכירו את איסור הפעם השלישית.. וה׳ יתברך ממש זימן לי לראות את לשון הרמב״ם בהלכות מעשר שני פרק ד׳ הלכה ה׳- ״אין מחללין מעות מעשר שני על מעות אחרות. בין שהיו אלו ואלו כסף או אלו ואלו נחושת. [או הראשונות כסף והשניות נחשת. או] הראשונות נחושת והשניות כסף ואם עבר וחילל הרי אלו מחוללין: ״
א,האם זה המקור לאיסור הפעם השלישית?
ב,אם כן, האם לחלל על כוס סוכר ולאבדה יהיה מותר? (כי מלשונו משמע דווקא מטבע לכאורה)
ג, בין כך ובין כך, האם זה איסור לכ״ע, האם שווה לחוש אליו בהפסד של 100 שח נגיד.. (ז״א האם זאת הלכה ברורה מדיברהם שעומדת גם במקום הפסד , שחומרתא כאיסור כיבוי בית בשבת שאע״פ שהוא נשרף וכיבויו הוא מדיברהם.. אסור לעשות מעשה בידיים)
תודה דבה מראש וסליחה על האריכות

תשובה:

שלום רב

אכן הרמב"ם הזה הוא מקור הדין, וודאי כדאי הלכה מפורשת זו להפסיד בשבילה מאה שקלים, יש הרבה מצוות שאנחנו משקיעים בהן הרבה יותר. אגב זה לא נחשב "מקום הפסד" המעות הללו הן מעשר שני ואינן כשאר רכושך הפרטי, אלא שאתה רוצה "להרויח" אותן!

אכן, לדעת המקילים לחלל מעשר שני על סוכר [ומקורם טהור משו"ת אבקת רוכל סי' ד ועוד רבים וכן מנהג הספרדים] תוכל לעשות כפי שהצעת ואין בכך בעיה של "פעם שלישית", לדעת החזון איש אין לחלל בזמן הזה על סוכר או פרי וכן נהגו להחמיר רבים מבני אשכנז, ראה דבריו דמאי סי' ג ס"ק י.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל