לתרומות לחץ כאן

האם חלקו של יששכר נגרע בהסכם יששכר – זבולון

ראיתי בנוסח השטר 'יששכר וזבולון' שלכם שנקטתם שאין שכרו של יששכר נפסד עי"ז וסמכתם דבריכם על הח"ח והגר"ח וולאזין. ואע"פ שיש הסוברים כמותכם (אוה"ח ריש פ' כי תשא, הפלאה בהקדמתו אות מג, ראש דוד פ' משפטים). אך מסתימת הדברים לא משמע כן ע' רמ"א וש"ך רמ"ו ולשון המדרש שהוא הסכם ויש כאן התחייבות משני הצדדים. וע"ע אג"מ יו"ד (ד) סל"ז דגם נקט דמפסיד, וכן באגרות חזו"א ח"א מו מט. ובכתר ראש משמע דלא כהבנתכם אלא שבאמת מפסיד ולכן כ' דלא יהא צר עין שלא יקח אחר את שכרו. וכן בס' שם עולם איני רואה שום ראיה לדבריכם ואדרבה משמע קצת שמפסיד ע"ש בהג"ה בסוף פי"א. ולענ"ד זו נקודה חשובה ביותר שצריך לעמוד עליה ולהודיע זאת לה"יששכר" כדי שלא יהא כאן מקח טעות.
עלו והצליחו בכל עבודתכם הקדושה
עמנואל

תשובה:

שלום רב,

בלי להכנס לכל המראי מקומות שהבאת, חזקה שודאי דייקת בהן. אבל ברור שאתה צודק שיש מחלוקת בנושא. באתר כבר הובא כמה פעמים (מה שזכור לי לפחות בשם האגר"מ) שדעתו שחלקו של היששכר נגרע.

אבל לא הבנתי על איזה מקח טעות אתה מדבר. לזבולון אומרים שחלקו של היששכר לא נגרע, זה לא עניינו מה חלקו של יששכר בנושא זה. שכן על דעת כולם חלקו של זבולון ברור. ואלו שהם יששכר, כלומר אברכים מהכולל, יודעים היטב את סוגיית הסכמי יששכר זבולון.

ישר כח על המו"מ ועל הברכות!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. טענתו כאילו שכתוב בהסכם שאם האמת שזה כן מגרע האברך לא מוכן להיכנס לעסק ואין הסכם אם כן הזבולון צריך לקבל את כספו בחזרה
    אם לא כתוב בהסכם אז האברך מסכים אם צודקים האלה שזה כן מגרע.
    לי יש טענה אחרת על כל זה אין מקור לתת לאברך כמה שקלים ולהגיד יששכר זבולון גם אלה שחולקים וסוברים שלא צריך לתת חצי מהרווחים אבל הכוונה הוא לתת פרנסה כמו מי שעובד בלי דאגות של פרנסה זה כאילו הוא אומר לו אני עובד בשבילך ואתה תשב ותלמד

  2. לענ"ד יש כאן שאלה חמורה של מקח טעות. כי אם יששכר אינו מסכים להפסיד חלקו א"כ אין כאן שותפות כלל. וזבולון דעתו אהכי לחלק השכר ולא סגי ליה בזכות החזקת התורה בלבד. ולכן יש כאן שאלה חמורה ביותר או שיששכר מפסיד שכרו בלא ידיעתו או שזבולון הוא מוטעה במקחו.
    ומש"כ "ואלו שהם יששכר, כלומר אברכים מהכולל, יודעים היטב את סוגיית הסכמי יששכר זבולון." לענ"ד צריך להודיע להם שלפי רוב הפוסקים מפסידים שכרם. ולכן אשמח מאוד אם תוכלו לעיין במ"מ בענין זה. והאמת תורה דרכה. וגם עי"ז תגמלו חסד עמדי שדעתי כרגע מאוד לא נוחה במצב הנוכחי. עמכם הסליחה וחזקו ואמצו
    עמנואל

  3. הבנתי שזוהי טענתו. אבל עדיין איני רואה כאן כל טענה, מה זה משנה זבולון אם חלקו של יששכר נגרע או לא? מדוע שאם חלקו לא יגרע זבולון ירצה לבטל את ההסכם? הרי ממילא חלקו של זבולון קבוע ומוגדר ללא קשר ליששכר (לפי דעה זו).
    /
    אשר לטענתך השניה, מנין לך כמה צריך לתרום בשביל הסכם כזה?? כשיש פניה כזו, אני שולח אל הרב פליישמן, ומולו נחתם ההסכם.

  4. לגבי הטענת של המק"ט, כבר השבתי. זה לא עניינו של זבולון, מהי שכרו של יששכר כל עוד זה לא נוגע אליו. ולגבי יששכר, אמרתי לך שהם יודעים.
    .
    לגבי שאלתך שלדעת רוב הפוסקים יששכר מפסיד שכרו, אני לא ספרתי, אבל כמדומני שהמצב הפוך. גם מה שכתבת בשם החוז"א, לא ראיתי בקובץ אגרות מה הוא כותב, אבל ראה מה שכותב הגר"מ שך, וכל מרן הגראי"ל שטיינמן באילת השחר (זבחים ב,א): "לכאורה נראה שאין הלומד מפסיד כלום מחלקו וכן אמרו בשם החזו"א זצ"ל ועי' באור החיים הק' עה"ח שמות ל' י"ג ובפחיחה זעירא לספר הפלאה על כחובוח אומ מ"ג שכתבו ג"כ דאין הלומד מפסיד כלום אמנם בכתר ראש להר"ח מוולוזין זצ"ל אוח מ"ד משמע דהלומד מפסיד חלק מלימודו מדכתב שם שלא יהא צר עין ליתן חלק מלמודו לאחר וכן משמע בדבריו ברוח חיים על אבות פ"ב מ"ד". וכן כתב גם בחיד"א בספרו ראש דוד פרשת משפטים, בספר יד המלך פרשת וישלח, כתב סופר עה"ת פרשת בחוקתי, וכן המהרי"ט אלגאזי בספרו קדושת יו"ט (פ"ו ע"ב). וראה עוד בשפת אמת (פרשת ויחי תרנג).
    .
    אני מקווה שהנחתי את דעתך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל