לתרומות לחץ כאן

חשש ריבית בהנחת מזומן

בס"ד

שלום רב לרבני ההוראה, חודש טוב וחנוכה שמח!

אני צריך לשלם עבור קורס הכשרה למקצוע, ויש בפני 2 אפשרויות, או באשראי או במזומן, אם אשלם במזומן אקבל הנחה של 5% על המחיר הרגיל, ואם באשראי אשלם מחיר רגיל.

יש לי את היכולת לשלם במזומן, השאלה אם מותר.

אודה להתייחסותכם

איתי

תשובה:

שלום רב,

אם בתשלום בכרטיס אשראי לא מקבלים את ההנחה, גם אם משלמים בתשלום אחד, אין בכך בעיה של ריבית כלל. משום שהתוספת היא עבור העלויות של חברת האשראי. ואפילו אם העלויות אינן גבוהות כל כך, אין איסור לעגל לחמישה אחוזים.

גם אם מאפשרים לשלם במספר תשלומים ומי שמשלם בתשלום אחד מקבל הנחה, אם התשלומים נפרסים על פני תקופת הקורס, אין בכך בעיה של ריבית.

רק כאשר קונים מוצר ומקבלים אותו מיד יש איסור להעלות את המחיר לתשלומים, משום שהתשלומים הם כהלוואה. וגם במקרה זה מותר לשלם במזומן ולקבל את ההנחה. האיסור הוא רק לשלם בתשלומים ולא לקבל את ההנחה.

מקורות:

עיין שו"ע יו"ד סי' קעג סעיף א וסי' קעו סעיף ו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה יש להוסיף שאם צריך לשלם עוד לפני תחילת הקורס ממש, כדי לקבל ההנחה, אסור מדין הסוגיא בב"ב שצריך להתחיל בפעולה

  2. לא הבנתי על איזו סוגיא בב"ב הנך מתכוון. אולי כוונתך למשנה בב"מ דף עה "נכש עמי ואעדור עמך".
    למעשה צ"ע שהרי מותר להקדים תשלום ולקבל הנחה אם החפץ נמצא בעין, כיון שהמעות קונות את החפץ מיד ואין כאן הלוואה. ולמה לא נחשיב פועל שהקנין חל על גופו מיד. ובחוות דעת סוף סי' קסב כתב שאין קנין חל על פועל אלא בהתחלת מלאכה ומציין לשו"ע חו"מ סי' שלג. אבל, בנתיבות שם בתחילת הסימן כתב במפורש שקנין כסף קונה בקבלן. ואולי יש מקום לומר שרק אם עדיין לא הגיע זמן החרישה או הניכוש אסור, שעדיין לא חל השעבוד, ולא במלאכה שכבר הגיע זמנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל