לתרומות לחץ כאן

האם מותר לגרום הפסד לפירות שביעית?

בס"ד
שלום כבוד הרב,

*לגבי פח שמיטה-האם כל מאכל צריך לשים בשקית נפרדת כדי שלא לשים בשקית עם מאכל מקולקל או שאפשר לשים את כל המאכלים של אותו יום באותה שקית?

*לגבי הוצאה לרשות הרבים האם מותר לצאת עם בגד שבו כפתורים לשימוש הבגד שאיתם רוכסים את הבגד?

תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

1. מותר לזרוק את כל השיירים של אותו היום לאותה שקית, ולא צריך לחשוש שמא כילויים אינו שווה ואחד המינים ירקיב את חברו.

2. כיון שהכפתורים נצרכים לבגד הם טפלים לו ואין בהם איסור הוצאה.

מקורות:

1. הפוסקים נחלקו אם מותר לגרום הפסד לפירות שביעית [כלומר להפסידם בידים ודאי אסור, והנישון האם מותר לעשות זאת על ידי גרמא]. המהרי"ט ח"א סי' פג כתב שמותר לגרום הפסד לפירות שביעית, וכ"כ הרידב"ז סי' ה ס"ק א, ואילו במשמרת הרידב"ז שם חולק וסובר שהדבר אסור, וכ"כ במקדש דוד סי' נט, וראייתם מדברי הרמב"ם פ"ה ה"ה שאם בהמה אוכלת תאנת שביעית אין חיוב למנוע זאת ממנה, ואם גרם הפסד פירות שביעית מותר מה חידוש יש בדבר? ובהכרח שהלכה מיוחדת היא משום שלא הוא גרם להפסד אלא רק בידו למונעו.

וחידש הגרי"ש אלישיב, שגם לדעת האוסרים גרם הפסד שביעית אין דבריהם אמורים אלא לגבי פירות המיועדים לאכילה, אבל מה שמיועד להשליך לאשפה, אף שמניחים אותו להרקיב ולא זורקים אותו כך, מותר לגרום לו הפסד. נפק"מ נוספת עשויה להיות באופן זה, באדם הסועד במסעדה ומגישים לו פירות קדושים בקדושת שביעית, וכגון שהוא נוהג קדושת שביעית בפירות נכרים ובעלי המסעדה סומכים על המקילים, שאינו חייב לדאוג לשמור על השיירים שלא יושלכו לאשפה, כיון שאינו עושה זאת בידים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל