לתרומות לחץ כאן

הידורים שונים בעשיית התפילין

שלום וברכה
אשמח אם כה"ר יעשה לי סדר ברמות שמציעים על בתי התפילין.
א. בהמה גסה רוב פרוד. האם בכלל יכול להחשבב מהודר או דיעבד
ב. פרוד עד התפר
ג.ריבוע רגל
ד. תפירות מכוונות . ( שנראות בחוץ )
ה. מיקשה אחת

אשמח להסבר קצר על מהות ההידורים הנל והאם יש מקום להדר בכל אחד מהם . ובמידת האפשר אשמח למקורות.
תודה רבה וגמר חתימה טובה

תשובה:

שבוע טוב

א. בהמה גסה – כל התפילין המהודרים היום עשויים מבהמה גסה, זו דרישת מינימום כדי שהתפילין יחזיקו יותר מחודשים מספר…

ב. רוב פרוד – אלו התפילין שלבשו אבותיך ואבות אבותיך כולל כל גדולי ישראל ראשונים ואחרונים עד ה10-20 שנים האחרונות, כך שלגבי השאלה האם זה בדיעבד. אני חושב שהתשובה היא ברורה. יחד עם זה, ודאי שיש הידור גדול יותר בפרוד לגמרי, הגר"א מוילנא החמיר בכך והמשנה ברורה מחשיב חומרא זו. הענין הוא שבשונה מפעם היום למדו לעשות פרוד לגמרי בלי לפגוע בריבוע שהוא הלכה למשה מסיני, מה שבעבר לא ידעו לעשות. [אף שהגר"א הקפיד על פרוד לגמרי למרות שזה לא היה רבוע. בגלל שלדעתו מספיק שזה רבוע כשהוא מצמיד את הבתים, אולם לתלמידו הגר"ח ואלז'ין אמר שלא יעשה כן. ראה בספר אות חיים ושלום לגאון בעל המנחת אלעזר].

ג. ריבוע רגל – זה צורת עשיית הריבוע של התפילין, האם ביד או ברגל ע"י סיבוב פדלים. יש אמנם נידון בפוסקים לגבי ריבוע הנעשה ע"י מכונה חשמלית. אולם ריבוע רגל גם הוא נעשה בכח האדם עצמו, כך שאין בזה כל חסרון.

ד. ההידור שצריך בתפירות הוא לא שיראה בחוץ אלא שהחורים יהיו קטנים ולא רחבים מידי ובפינות יהיה חור אחד היוצר את הזוית ולא שנים הסמוכים זה לזה, וזאת משום שיש חובה שהתפירות יהיו מרובעות, ואם החור רחב מידי הזוית מופרדת על ידי חלל החור.

ה. בעיקרון זו המצאה של מיצרי בתי התפילין – כך שמעתי מאדם ששאל את הגר"ש ואזנר שליט"א, וכך ידוע שהורה הגריש אלישיב. היסוד לחומרא זו היא שיטת רש"י שהתיתורא צריכה להיות מעור אחד עם הבית, אולם אין הלכה כדבריו, ומלבד זאת התיתורא עצמה גם בלא מקשה היא אחד עם הבית אלא שמניסים חתיכת עור בינה לבית. אין צורך להדר בזה.

ההידור החשוב ביות שעשיית הבתים תהיה על ידי אדם ירא שמים, כך תוכל לסמוך שלא היה בהם נקב חלילה ושאר פסולים, ושעשיית השי"ן והחריצים היתה כהלכתה!!!

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל