לתרומות לחץ כאן

האם הקב"ה אכן מפרנס את כולם?

שלום כבוד הרב. הפסוק אומר "זן ומפרנס את הכל". כתובה המילה "הכל", כשמדי יום מתים אנשים ברעב, אב לא יודע איך להאכיל את ילדיו ואנשים יוצאים מדעתם מדאגה לפרנסה. המציאות מראה אחרת לחלוטין. כשאתה אמיד או עשיר, קל לומר מילים יפות אלה, אך כשהפרנסה לא מאירה במיוחד, ולא יודע מה יהיה מחר, איך אפשר לומר טענה זאת?

החיים מתייקרים והפרנסה יורדת, ורוב הגדול סובל מהדאגות האלה. זה מצב כולל בכל העולם, מן שיטת כלכלה אחידה שקורסת ומפילה אנשים. איך יכול להיות מצב שאדם מובטל באמת לא יכול להשיג אוכל? פעם אדם פשוט היה הולך וצד או עובד אדמה. היום מאלצים אותו לשבת בבית ולחכות שמישהו בטובו יעניק לו פרנסה. כלומר האדם נאלץ לחכות לאדם אחר שייתן לו פרנסה.

דודה שלי זכרונה לברכה נפטרה מדום לב אחרי שנים רבות של התעללות ניהולית מהמעסיקים שלה. אני זוכרת אותה אומרת לי שזה גורם לה לייסורים ודאגות. בתור אם חד הורית, היא סבלה מאוד ותמיד רדפה אחרי המשכורת הזעומה שלה. בסופו של דבר לא עמדה בזה, ונפטרה. ולצערנו הרב, זה מקרה אחד מתוך אינסוף מקרים.

הטענה שכל אחד מקבל את הדין שלו, קשה לי לקבל זאת. משפט קצר ונוח כדי לסגור את הנושא. ברא את העולם כדי להטיב לנבראיו? אם להסתכל על החיים האלה, המשפט הזה לא מתאים. אי אפשר לחיות בעולם הזה עם הסתכלות לעולם הבא בלבד. אנחנו חיים כאן שנים רבות, נושאים אחריות עם בריות נוספות…

כיצד האל זן ופרנס את הכל בזמן שאנשים מובטלים ומתים מרעב ברחבי העולם? כיום אפילו בחור צעיר, חכם ובריא מוצא את עצמו מובטל ולא יכול לעשות דבר כאילו הוא בן 90 חולה וחלש.

אשמח לקבלת הסבר.
תודה רבה וכל טוב.

תשובה:

שלום רב

אכן הגדלת להקשות… השאלה הזו היא חידת החידות, לעולם לא נוכל לדעת חשבונות שמים, ירמיהו הנביא כבר שאל מפני מה וים צדיק ורע לו רשע וטוב לו, וכבר נאמרו על כך ביאורים רבים הנוגעים לעניני שכר ועונש. הרמב"ן כתב חיבור שלם בשם ספר הגמול רק כדי לבאר ענין זה.

במסגרת המצומצמת שלנו אני רק רוצה להאיר נקודת מבט אחת, שים לב שהבעיה הזו שאתה מעורר מציקה בעיקר למין האנושי, בעוד אצל בעלי החיים אנחנו רואים עולם מדהים של יחסי גומלין המאפשרים לכל מין לשרוד בצורה אופטימלית [עד שבני אדם מכחידים אותו], כאשר הקב"ה מזמן לכל בעל חי מכל סוג שהוא את מזונו המתאים לו מהחי ומהצומח, באופן שמדהים את חכמי הטבע. ידוע שכאשר נפתח את בטנו של דג גדול נמצא שם דגים רבים שפניהם כלפי פנים, וההסבר לכך הוא שהקב"ה מזמן לדג דג קטן שכאשר הוא רודף אחריו בפה פעור נכנסים לבנו ממילא הדגים אותם הוא זקוק למזונו ועוד כהנה וכהנה. ועוד לא דיברנו על טפילים הנצרכים לבריאות עורם של בעלי החיים ועוד ועוד. ואילו האדם רדוף אחר מזונו.

ההסבר לכך רמוז כבר בפרשת בראשית שם נגזר על האדם לעמול קשה לפרנסתו, ועיקר הענין הוא שהאדם בהיותו בעל בחירה נדרש לחיים של נסיונות מסוגים שונים, בעוד בעלי החיים נהנים ממתנת חינם.

נמצא שקושי הפרנסה אינו סימן לחוסר השגחה והטבה חלילה, אלא להיפך, בהיותו בחיר הבריאה פרנסתו תלויה בגורמים רבים נוספים שכולם נובעים מהשגחת ה' וטובו הגדול.

ידוע המעשה ברבי אלעזר בן פדת שהיה רעב ללחם, וביקש מהקב"ה שיספק לו פרנסה ברווח, אמר לו הקב"ה רצונך שאחזיר את העולם לתוהו ובואו? ומבאר הרמח"ל, שתפקידו של רבי אלעזר היה לעבוד את הקב"ה מתוך עוני ובכך יבוא לתיקונו השלם, וכדי שתיה לו פרנסה היה צריך שהעולם כולו יחזור לראשיתו והוא יוולד בזמן אחר עם תפקיד אחר. ויש עומק רב בדברים כמבואר בס' דעת תבונות בהרחבה רבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. וצריך להוסיף. שצריך ללמוד הרבה על אמונה וביטחון. הרבה הרבה הרבה. אני כאברך בכולל לפעמים עובר קשיים נוראים עם הפרנסה.. אבל איכשהו אני עכשיו נשוי 9 שנים וארבע ילדים הכל היסתדר. ואין לי חובות מי יודע מה…. צריך לבטוח בקודשא בריך הוא. הרי בחובת הללבות הוא אומר שאחד מהדברים העיקריים שיוצא לאדם הבוטח בהשם הוא שלוות הנפש. הוא לא אמר שבכל יהיה ורוד. הוא אמר שלוות נפשש ששששששש רגוע בלי שערות לבנות ????.

    אני לא אומר שזה קל זה עבודת פרך לבטוח בהשם שהרי 99% זה עבודה במוח לא במעשה. וצריך להפוך את הטבע. אבל אט אט כול יום עוד 15 דוקת או יותר של לימוד על אמונה וביטחון ואחרי שנה שנתיים אתה בן אדם אחר לחלוטין!!!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל