לתרומות לחץ כאן

מהי הסיבה לבריאת העולם?

שלום רב ,
מה הסיבות לבריאת העולם ?
תודה מראש ,

תשובה:

שלום רב

את הסיבה הפנימית השורשית לעולם לא נוכל לדעת, אולם נוכל לדעת מה שהובא בספרים אודות הרצון שרצה הקב"ה בבריאת העולם, ונאמרו בזה כמה ענינים:

המפורסמים ביותר הם דברי הרמח"ל [ראה תחילת ס' דרך ה' או דעת תבונות] שכתב שהקב"ה רצה להיטיב [שכן "מכח הטוב להיטיב] ולצורך זה היה נזקק לברואים להם יוכל להיטיב, וההטבה המושלמת היא שינחלו את עולמות השפע בזכות ולא בחסד, ומשום כך יצר את העולם הזה בו אנו נדרשים לעובדו, ובשכר זאת נזכה לחיי הנצח בעולם הבא.

בדברי האר"י ז"ל הובא [ראה תחילת ס' עץ חיים], שהקב"ה מטבעו צריך שיהיה שלם בכל פעולותיו, ואם לא היה מוציא מהכח אל הפועל את כל יכולותיו היה כביכול חסר במשהו ולא היתה נצחיותו והוויתו ניכרת. בפרט שרבים משמותיו וכינוייו הם על שם פעולותיו המתייחסים לברואים, כמו שם אדנות, רחום חנון וכו'. והיינו, שעיקר הרצון האלוקי הוא לגלות רוחניות בתוך עכירות החומר.

בספרי חסידות התבססו הרבה על דברי חז"ל שאמרו: נתאווה הקב"ה לעשות לו דירה בתחתונים, והוא גם חלק מהיסוד הנ"ל. שהיה רצון אלוקי שהעולמות לא יהיו רוחניים לגמרי אלא מתוך בחירה בין טוב לרע יתגלה שמו יתברך.

אולם כאמור ענינים אלו מסבירים את מהות הרצון אבל לא את סיבתו העליונה, כיון שאין לנו שום תפיסה לא בעצמות ה' ולא במחשבותיו, וכמו שנאמא בכתוב: לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי.

מה שברור הוא שתפקידנו עלי אדמות לגלות את שמו יתברך, להחדיר בתוכנו את אמיתת מציאותו ולעובדו בלבב שלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל